تهران :
كمينه:۲۱°
بیشینه:۳۲°
به‌روز شده در: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
تعداد نظرات: ۱۳۸ نظر
بانک مرکزی: نرخ تورم مرداد 93، 23.2 درصد، نقطه به نقطه ۱۴.۷ درصد، نسبت به ماه قبل نيز 1.3 درصد
قیمت یا ارزش ارقام مورد نظر خود را از 1315 تا 1393 می توانید از روش نسبت و تناسب زیر برای هر ماه یا هر سالی محاسبه کنید مثلا کالایی که در سال 1315 معادل 1 ریال ارزش داشته در مهر ماه 1392 به 17870 ریال رسیده است. یا کالایی که در مهرماه 1390 معادل 10000 ریال ارزش داشته در 1356 معادل 31 ریال بوده است. با نسبت و تناسب و در نظر گرفتن عدد شاخص، از جدول زیر، و تبدیل رقم مورد نظر خودتان در هر سالی می توانید معادل آن را برای سال مورد نظر خود محاسبه کنید....
کد خبر: ۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۷




خبراقتصادی - محسن شمشیری: بانك مركزي اعلام كرد: شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در مرداد‌‌ماه 1393 به عدد 199.3رسيد که نسبت به ماه قبل 1.3درصد افزايش يافت - شاخص مذکور در مرداد‌ماه 1393 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 14.7درصد افزايش داشته است- نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به مرداد‌‌ماه 1393 نسبت به دوازده ماه منتهي به مرداد‌ماه 1392 معادل23.2 درصد مي‌باشد.

مرکز آمار ایران نیز نرخ تورم خرداد ماه را با کاهش 2.2 درصدی 26.2 درصد اعلام کرده است. آخرین گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در خرداد امسال افزایش هشت درصدی نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. این درحالی است که افزایش شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 14.7 درصد است.همچنین درصد تغییرات شاخص کل در 12 ماه منتهی به خردادماه نسبت به دوره قبل هم 26.2 درصد افزایش داشته اما در اردیبشهت امسال بیش از 28.4 درصد کاهش یافته است.

این ارقام نشان دهنده ادامه روند کاهش نرخ تورم در ماههای گذشته است.این در حالی است که مرکز آمار ایران نرخ تورم شهری کشور در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه امسال را 28.4 درصد و تورم نقطه به نقطه را 17.2 درصد اعلام کرده است.

شاخص تورم یا بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین 93 به عدد 188.5 رسید که نسبت به ماه قبل 1 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل یا تورم نقطه به نقطه 17.4 درصد و نسبت به دوازده ماهه منتهی به فروردین 92 معادل 32.5 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب تورم دوازده ماهه 32.5 درصد، تورم نقطه به نقطه یا فروردین 93 به فروردین 92 معادل 17.4 درصد و تورم فرودین 93 به اسفند 92 معادل 1 درصد اعلام شده است. 

این وضعیت نشان می دهد که شیب منحنی تورم به شدت کاهش یافته و اگر به همین ترتیب ادامه یابد تورم زیر 20 درصد  و حتی در حد خوشبینانه در حد 12 درصد نیز در یکی دو سال آینده محتمل است. 

اما با وجود این نرخ تورم که شیب آن کاهش یافته وامیدواری ایجاد کرده است. تورم نقطه به نقطه  در برخی گروه های کالایی مانند بهداشت و درمان 33.3 درصد، کفش و پوشاک 25.6 درصد، رستوران وهتل 22.9 درصد، مسکن و سوخت و آب و برق و گاز 21.1 درصد، کالاها و خدمات متفرقه 21.4 درصد اعلام شده است. 

خوشبختانه به خاطر توجه دولت به بازار مواد خوراکی و آشامیدنی و فصل بهار، تورم خوراکی و آشامیدنی نسبت به فروردین پارسال تنها 10.9 درصد بوده است. 

البته با وجود تاکید دولت بر رسیدگی به بهداشت و درمان و هزینه های درمانی مردم و نوسازی و بازسازی بیمارستان ها، هزینه بهداشت ودرمان همچنان در حال رشد بوده است و نسبت به فروردین پارسال 33.3 درصد رشد کرده است. 

ﺩﺭ ﻓﺮﻭﺭﺩﻳﻦ ﻣﺎﻩ ١٣٩٣، ﺷﺎﺧﺺ ﺑﻬﺎﻱ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺴﻜﻦ، ﺁﺏ، ﺑﺮﻕ ﻭ ﮔﺎﺯ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺳﻮﺧﺖ ﻫﺎ ﻧـﺴﺒﺖ  ﺑﻪ ﻣﺎﻩ ﻗﺒﻞ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﻳﺸﻲ ﻣﻌﺎﺩﻝ 1.3ﺩﺭﺻﺪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩ. ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻓﻮﻕ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺑـﺎﻻ ﺭﻓـﺘﻦ ﺷـﺎﺧﺺ ﺑﻬﺎﻱ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺮﻕ ، ﮔـﺎﺯ ﻭ ﺳـﺎﻳﺮ ﺳـﻮﺧﺖ ﻫـﺎ ﻣﻌـﺎﺩﻝ 11 ﺩﺭﺻـﺪ، ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺟـﺎﺭﻱ ﻣـﺴﮑﻦ ﺷﺨـﺼﻲ 0.4 ﺩﺭﺻﺪ، ﺗﻌﻤﻴﺮﺍﺕ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ 1.8 ﺩﺭﺻﺪ ﻭ ﺍﺟﺎﺭﻩ ﺑﻬﺎﻱ ﻣﺴﮑﻦ ﻏﻴﺮﺷﺨﺼﻲ 0.4 ﺩﺭﺻﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 

ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﺎﻩ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺷﺎﺧﺺ ﺑﻬﺎﻱ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺴﻜﻦ ، ﺁﺏ، ﺑﺮﻕ ﻭ ﮔﺎﺯ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺳﻮﺧﺖﻫـﺎ ﻣﻌﺎﺩﻝ21.1 ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺩﺍﺷﺘﻪ است


در حالی که بانک مرکزی نرخ تورم فروردین 92 را 32.3 درصد، اردیبهشت ماه را 34 درصد، خرداد ماه را 35.9 درصد، تیر ماه را 37.5 درصد، مرداد ماه را 39 درصد، شهریور ماه را 40.1 درصد، مهر ماه را 40.4 درصد، آبان ماه را معادل 40 درصد، آذرماه را 39.3 درصد، دی ماه را 38.4 درصد و بهمن ماه را 36.7 درصد و نرخ تورم اسفند سال ۹۲ را ۳۴.۷ درصد اعلام کرد، مرکز آمار ایران نیز نرخ تورم فروردین ماه 92 را 29.8 درصد، اردیبهشت ماه را 31 درصد، خرداد ماه را 32.6 درصد، تیرماه را 33.9 درصد، مرداد ماه را 35.1 درصد، شهریور ماه 36 درصد، مهرماه 36.2 درصد، آبان ماه 35.9 درصد، آذرماه 35.5 درصد، دی ماه 35 درصد، بهمن ماه را 33.7 درصد و اسفند ماه را 32.1 اعلام کرد.

مرکز آمار ایران برای دی ماه 1392 نرخ تورم را 35 درصد اعلام کرد. و بر اساس سال پایه 90، اعلام کرد: نرخ تورم دی ماه سال جاری با 0.5 درصد کاهش نسبت به آذرماه به 35 درصد و تورم نقطه به نقطه نیز به 27.5 درصد رسید که نشان دهنده ادامه کاهش نرخ تورم در ماه های گذشته است.

بر این اساس، گزارش مرکز آمار ایران به شرح زیر است:

1- شاخص کل (بر مبنای 100=1390) در دی ماه سال 1392 عدد 178.4 را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل 1.2 در صد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 27.5 درصد می باشد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (28.8) کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به دی ماه سال 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل 35.0 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه 1392 (35.5) کاهش یافته است.

2- شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در این ماه به رقم 220.1 رسید که نسبت به ماه قبل 1.9 درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی ها در ماه مورد بررسی به عدد 218 رسید که نسبت به ماه قبل 2 درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل 38.7 درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 48.9 درصد است.

همچنین شاخص گروه عمده، آشامیدنی ها و خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 38.2 درصد افزایش نشان می دهد و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به دی ماه نسبت به مشابه سال قبل 50 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به آذر ماه 92 معادل (51.2) کاهش یافته است.

3- شاخص گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات در دی ماه 92 به 164 رسید که 0.9 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 23.1 درصد بوده است و نرخ تورم 12 ماهه منتهی به دی 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 29.1 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به آذرماه امسال (29.4) کاهش یافته است.

 آذرماه 92 به 28.8 درصد رسید و در نتیجه نرخ تورم در آذرماه به زیر 40 درصد کاهش یافت وبانک مرکزی نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را 39.3 درصد اعلام کرد که نسبت به گزارش مرکز آمار ایران (35.5 درصد)، 3.8 درصد بالاتر است.

 طبق اعلام بانک مرکزی  شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آذر‌ماه 1392 به عدد 181.4 رسيد که نسبت به ماه قبل 0.5 درصد افزايش يافت.

شاخص مذکور در آذر‌ماه 1392 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 29.6 درصد افزايش داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به آذر‌‌ماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهي به آذر‌ماه 1391 معادل 39.3 درصد است.

طبق اعلام بانک مرکزی، گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در ماه مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34.4 درصد افزایش یافته است. این افزایش درباره پوشاک و کفش 39.8 درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها 20.7 درصد و در بهداشت و درمان 37.1 درصد افزایش نشان می دهد.

حمل و نقل 27.7 درصد، تحصیل 13.7 و کالاها و خدمات متفرقه نیز 39.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت نشان می دهد. به صورت کلی در تمامی شاخص های کالاها و خدمات مصرفی محاسبه شده از سوی بانک مرکزی افزایش قیمت از 5.2 تا 39.6 درصد مشاهده می شود.

مهرماه 92 بالاترین نرخ سال های اخیر

تورم پس از 39 ماه افزایش، در مهرماه 92 به قله خود (40.4 درصد) رسیده و از آبان‌ماه با 0.4 واحد درصد کاهش، وارد سراشیبی شده است، یعنی از آذرماه به بعد شاهد کاهش نرخ تورم به زیر 40 درصد خواهیم بود. آخرین نرخ تورم  اعلام شده مربوط به آبان 92 معادل 40 درصد، و تورم نقطه به نقطه مهرماه 36.6 درصد اعلام شده است

اما یکی از مهم‌ترین نکات گزارش‌های جدید تورم این بوده که برخلاف روال پیشین، فشار اصلی تورم از گروه‌های مصرفی‌تر و ضروری‌تر برای خانوارها مثل مواد غذایی و در کل از گروه «کالاها»، به گروه‌های دیگر منتقل شده است.
در 2 سال گذشته بیشترین سهم از تورم در بین سه گروه اصلی اقلام مصرفی (کالاها، خدمات و مسکن) متعلق به گروه «کالاها» بود، اما از ماه‌های ابتدایی سال به این سو، سهم اصلی تورم به‌تدریج به گروه «خدمات» منتقل شد. آخرین گزارش از جزئیات تورم در آبان‌ماه بیانگر این است که بیشترین تورم را در بین این گروه‌های سه‌گانه، گروه «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» داشته است.

این موضوع نشان می دهد که اگر چه تورم یا میانگین رشد قیمت ها در دوازده منتهی به مهر 92 به خاطر افزایش قیمت شدید نیمه دوم سال 1391 و همچنین رشد شدید در سه ماه اول سال 92 همچنان بالاست اما به خاطر انضباط مالی و ثبات قیمت ها و سیاست های دولت روحانی و نتایج مذاکرات و... اکنون نرخ تورم نقطه به نقطه یعنی مهر 92 نسبت به مهر 91 کاهش یافته وبه 36.6 درصد رسیده و نشان می دهد که شیب منحنی تورم در حال کاهش است

کمترین و بیشترین نرخ تورم در چهار دهه گذشته  به ترتیب در دهه 50 به ترتیب در سال های 57 و 59 ، در دهه 60 سال های 64 و 69 ، در دهه 70 سال های  70 و 74 در دهه 80 سال های 84 و 87  تحقق یافته است . کمترین میزان مربوط به دوره جنگ ایران و عراق و سال 64 با 6.9 درصد، و بیشترین مربوط به سال 74 یعنی سال اول برنامه دوم توسعه ودولت هاشمی رفسنجانی با 49.4 درصد بوده است. البته رشد اقتصادی در دولت هاشمی مثبت و توسعه اقتصادی مشهود بوده است اما تورم 40درصدی در سال آخر دولت احمدی نژاد با رشد منفی 5.4 درصدی سال 91 مواجه شده است یعنی تورم بالا با رکود و رشد منفی اقتصادی یا رکود تورمی ...

نرخ تورم در ایران در سال 57 با رقم 10 درصد آغاز شد و در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی روند صعودی داشت به طوری که در سال 60 نرخ 22.8 درصد را ثبت کرد، ولی از سال 61 به بعد این روند نزولی شد تا اینکه در سال 64 کشور پایین ترین نرخ تورم را به میزان 6.9 درصد ثبت کرده بود.

نرخ تورم در ایران از سال 65 بار دیگر صعودی شد و رقم 23.7 درصد را ثبت کرد، این روند تا سال 67 ادامه داشت، ولی از سال 68 با کاهش تورم روبرو بودیم تا اینکه تورم یک رقمی 9 درصدی را در سال 69 داشتیم.



* اوج تورم در دهه 70


از سال 70 بار دیگر روند صعودی تورم را با نرخ 20.7 درصد شاهد بودیم و این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 74 رکورد 49.4 ثبت شد که بالاترین نرخ رسمی تورم در کشور است. از سال 75 به بعد مجدد کاهش تورم را داشتیم تا اینکه در سال 80 نرخ تورم به 11.4 درصد رسید.

هر چند در سالهای 81 تا 83 نرخ تورم حدود 15 درصد را تجربه کردیم ولی از سال 84 به بعد نیز تورم به مرز 10 درصد رسید و افزایش نرخ را تا سال 87 شاهد بودیم به طوری که تورم در این سال به 25.4 درصد رسید.

آخرین و ششمین دوره افزایشی نرخ تورم هم به سال 88 برمی گردد که از نرخ 10.8 درصد آغاز شد و در سال 90 به نرخ 21.5 درصد رسید.
بررسی نرخ تورم در ایران در 35 سال بعد از انقلاب و 80 سال گذشته نشان می دهد، نرخ تورم در ایران در این مدت 6 دوره افزایش و 5 دوره کاهش را پشت سر گذاشته و از سال 88 بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت تا اینکه در سال 90 به 21.5 درصد، در سال 91 به 30.5 و در سه ماه اول 92 به 34 درصد رسیده است. بالاترین نرخ سال اشغال 1322 و کمترین 0.3 درصد در سال 1344 در دهه  40 دهه بدون تورم و رکود بوده است. / دلیل نوسان تورم از 1 تا 110 درصد در 77سال اخیر چیست؟






جدول نرخ تورم سال هاي پس از انقلاب

سال

نرخ تورم

سال

نرخ تورم

سال

نرخ تورم

1357

10

1369

9

1381

15.8

1358

11.4

1370

20.7

1382

15.6

1359

23.5

1371

24.4

1383

15.2

1360

22.8

1372

22.9

1384

10.4

1361

19.2

1373

35.2

1385

11.9

1362

14.8

1374

49.4

1386

18.4

1363

10.4

1375

23.2

1387

25.4

1364

6.9

1376

17.3

1388

10.8

1365

23.7

1377

18.1

1389

12.4

1366

27.7

1378

20.1

1390

21.5

1367

28.9

1379

12.6

1391

30.5

1368

17.4

1380

11.4

1392

34.7

 

 

 

 

تيرماه 93

25.3

 



برای محاسبه ارزش حال قیمت یک کالا یا ارزش یک کالا در سال مورد نظر خود می توانید از شاخص های ماهانه و سالانه از سال 1369 تا امروز استفاده کنید. مثلا ارزش یک کالا که در مهر ماه سال 1392 معادل 1787 تومان بوده در فروردین 1369 معادل 24 تومان قیمت داشته است بقیه قیمت ها در ماه ها  و سال های 1369 تا مهر 1392 به ترتیب شاخص های جدول زیر قابل محاسبه است یک نسبت و تناسب ساده را در نظر بگیرید و قیمت مورد نظر خود را استخراج کنید. در این محاسبه مهر سال 1390 معادل عدد 100 و رقم پایه محاسبه تورم تعیین شده است. 



مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
انتشار یافته: ۱۳۸
اصغری
|
UNITED STATES
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
10
106
پول ایران هر روز بی ارزشتر از دیروز
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
راست میگی
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
شر البلاد بلد لا امن فیها و لا خصب.
بدترین سرزمین ها سرزمینی است که در آن امنیت و ارزانی وجود ندارد.
امام علی ع
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
توي ايران كسي نميتونه نون بخوره
ناشناس
| - |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
درخشش دوران هویدا رو در این زمینه ببینید. می توانید به گزارشتا بانک جهانی هم نگاهی بیاندازید.
محمد رضا پورعلی کویخی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
5
67
اختلافات بین سه قوه برسر ملت خراب می شود مسئولین به داد ملت برسید
محمد باشی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
7
54
اصلا تورم داخل حساب کتاب نداره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
4
59
شما راست میگین قیمت واقعی را اعلام کنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
10
48
این نرخ مال کدوم کشوره افغانستانه؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
ناز پرورده مگه تو ایران زندگیمیکنی اون وقت میگی این نرخ مال کدام کشوره
ابوالفضل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
11
34
تورو این خدایی که میپرستید اختلافاتنون کنار بزارید به داد مردم برسید.به سخنان امام علی در مورد حکومت داری توجه فرمایید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
4
56
ما جوان های ایران باید یک ما کار کنیم تا بتونیم سیصد هزار جمع کنیم تا بتونیم دو گرم طلا بخریم بعد میگن برید ازدواج کنید
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
9
56
سکه سال 84 بوده 96000 تومان ، الان 1400000 تومان ، تورم میشه 1458 درصد نه این چرت و پرتهایی که نوشتید
'Administrator' آن چه شما به آن اشاره می کنید نمودار ارزش پول ملی در برابر طلا است نه شاخص تورم.

مردم به سهم خود در تغییر ات تورمی و کاهش ارزش ریال و رشد نرخ دلار و طلا موثر هستند و عده ای نیز از آن سود می برند. مگر چه اتفاقی افتاده که نرخ طلا و ارز باید تا این حد رشد کند؟ اثر تحریم ها و نرخ ارز بر اقتصاد حداکثر 20 تا 40 درصد است نه 300 درصد. این وضعیت را با تقاضای کاذب طلا و ارز ایجاد کرده ایم.
تورم شاخصی است که بتواند به معیشت و کالاهای مصرفی مردم توجه داشته باشد. همه مردم که طلا نمی خرند و نیاز ضروری هم نیست. به خاطر متنوع بودن طلا و سایر دارایی ها نیز عملا امکان محاسبه تورم از طریق نرخ دارایی ها نیست.
زیرا شما در تمام عمر خود ممکن است یک بار یا دوبار به طور متوسط مسکن بخرید یا خرید طلا داشته باشید اما نان و روغن وگوشت و مرغ و... را هر روز می خرید.
اثر نرخ طلا یک شاخص روانی و ذهنی و همچنین معیار ارزش پول ملی در یک دوره تاریخی است نه یک موضوع روزمره و ضروری.
اثر نرخ ارز نیز براقتصاد ایران حدود 20 درصد است اما اثر روانی آن به خاطر رابطه اقتصاد با اقتصاد جهانی زیاد است و در مواردی بدون دلیل باعث رشد ماست و شیر و کالاهای دیگر شده است اما واقعیت این است که وابستگی مرغ و گوشت و کالاهای مصرفی مردم به ارز حداکثر 20 درصد است و اثر طلا نیز در معیشت مردم بسیار کم است.
پس قبول کنیم که تورم نمی تواند شامل دارایی ها باشد وعملا هم ممکن نیست.
شاخص تورم شامل رشد متوسط 350 قلم کالای مصرفی است که اکثر مردم با آن سروکار دارند. محاسبه دارایی ها مانند ارز و سکه و مسکن و چیزهای دیگه در این شاخص نمی آید . دلیلش هم این است که مردم هر سال با نوسان آن سروکار ندارند و مثل نان و اجاره مسکن و پوشاک و تحصیل و... نیستند.
نکته مهم دیگر این است که مسکن و طلا یک کالای همگن و مصرفی نیست و ما انواع خانه و ساختمان با کیفیت و قیمت زمین متفاوت داریم. نرخ طلا نیز تابع نوسانات نرخ دلار در جهان و نرخ بازار جهانی و تحولات بورس جهانی و... است و طلا تنها می تواندروند بلندمدت ارزش پول را نشان دهد مثلا در زمان حضور مغول در ایران یعنی 700 سال پیش، هر تومان معادل 100 هزار دینار طلا یا 100 کیلوگرم طلا بوده است و یک تومان در 700 سال پیش معادل 6 میلیارد برابر ارزش تومان امروز است.
با این وجود نمی تواند شاخص تورم سالانه برای ما باشد زیرا تورم باید در یک دوره 10 ساله و با تغییر سال پایه در هر 10 سال یکبار مقایسه شود تا امکان مقایسه وجود داشته باشد و باید شامل کالاهای مصرفی باشد.
این روزها مردم به دلیل نا آشنایی با شاخص های اقتصادی، اشتباه های زیادی می کنند مثلا بدون آن که نیاز داشته باشند به بازار ارز هجوم می آورند اما این هجوم به زیان ما تمام می شود زیرا تقاضای کاذب باعث رشد نرخ دلار می شود و تورم و رشد قیمت ها در نهایت به زیان ماست ما با خرید دلار ارزش پول ملی را حفظ نمی کنیم بلکه عملا باعث کاهش ارزش آن می شویم و همه کالاها را گران می کنیم. در حالی که نیازهای واقعی، نرخ دلار را حداکثر حدود 3 هزار تومان تثبیت می کند.
براین اساس لازم است که واقعیت های اقتصاد را درست بشناسیم زیرا هر چه اطلاعات غلط به مردم بدهیم و آن را باور کنیم عملا باعث کاهش ارزش ریال و قدرت خرید ما می شود.
آزادمنش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
7
32
تورم یعنی بیماری تورم اقتصادی یعنی بیماری اقتصادی برای رفع بیماری باید رفت پیش متخصص . متخصص نداریم . پس منتظر مرگ اقتصادی هستیم
'Administrator' هم متخصص داریم وهم جای امیدواری و هم جای نگرانی.

بهبود اقتصاد و تورم، یک روند بلندمدت و میان مدت نیاز دارد. و اثر هر سیاستی تاخیر است مثلا اگر امروز قیمت نفت برای چهار سال افزایش داشته باشد دردوسال اول تورم پایین می آید زیرا مخارج دولت و واردات بیشتر می شود و کالای بازار تامین می شود اما بعد از دو سال تورم خود رانشان می دهد و مشکل ایجاد می کند و مردم از خود می پرسند قیمت نفت که بالاست چرا تورم داریم؟
دلیلش این است که با تاخیر عمل می کند و مردم تنها امروز و حوادث و تحولات آن را می بینند در حالی که تورم یک شاخصی است که عملکرد 50 سال گذشته و به خصوص سه چهار سال قبل در آن اثر زیادی دارد.
در نتیجه هم انتخابات و سیاست و انتخاب افراد فنی اثر دارد و باید دو سال صبر کرد تا اثر کار آنها را ببینیم و هم نفوذ کارشناسان مهم است و هم برنامه اقتصادی دولت مهم است و این ها با تاخیر اثر خود را نشان می دهند و وقتی دولتی روبه پایان است تازه نتیجه کار سال اول خود را می بیند.
از سوی دیگر باور و رفتار مردم اهمیت زیادی دارد اگر امروز به بازار ارز هجوم ببرند و دلار بخرند این نیاز کاذب بیهوده نرخ را بالا می برد و روی کالاها و تورم اثر می گذارد و مشکل درست می کند.
پس تورم علاوه بر متخصص به سیاستمدار، اعتقاد و باور مردم، برنامه ساختاری 20 ساله و 5 ساله و... نیاز دارد.

کنترل تورم در آلمان بعد از جنگ، ترکیه، برزیل و آرژانتین و... تجربه شده و ما هم می توانیم اما باید اعتقاد به آن به خصوص در عرصه سیاسی ایجاد شود.
به همین خاطر است که عده ای می گویند راه حل بحران اقتصادی، سیاسی است.
هنوز جای امید و امیدواری و توسعه ایران وجود دارد. به مرگ فکر نکنید به رشد فرهنگ و توسعه سیاسی فکر کنید. اول فرهنگ و دانش و آگاهی، بعد توسعه سیاسی و انتخاب افراد مناسب و بعد برنامه اقتصادی و همه آنها امکان پذیر است اما اراده و باور در این زمینه ضروری است
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
به نظر من ما در این کشور ناظر نداریم چون اگر ناظر بود مغازه دارها صبح به صبح قیمت را دلخواه خود درج نمی کردند
حشی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
4
40
تورم فلفل و زردچوبه میشه 25% نه کالاهای اصلی - با احتساب اونها از 500%هم بیشتره
شکارچی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
38
6
یه روز همه این مسائل تموم میشه !!!
سام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
2
49
نرخ تورم انچنان است که اعلام رقم واقعی آن محرمانه است!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
5
10
yi
ایمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
4
25
هر وقت با خودمون صادق بودیم و دروغ نگفتیم و ربا نخوردیم و باور داشتیم که با این راهکارها نمیشه درست شد و واقعا همه ملت خواستیم وضع کشورمان بهتر بشه و به فکر هم بودیم نه به فکر فرد میشه در این باره ها راهکار ارائه کرد در غیر این صورت کارمون تمومه.
زهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
3
33
همه این اعداد دروغه 50 درصد حداقل تورمه
'Administrator' اگر شما رشد نرخ دارایی ها مانند ارز و طلا و مسکن و.. را اضافه کنید نظر شما درسته
اما توجه داشته باشید که تورم فقط برای 350 قلم کالای مصرفی همه مردم به کار می ره چون همه مردم که طلا و ارز نمی خرند یا همه مردم هر سال و هر هفته مسکن عوض نمی کنند یا نمی خرند البته اجاره خانه در آن 350 قلم کالا محاسبه می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
من نمیدونم این آقای سفسطه باز کیه که جواب همه کامنت ها را میده. عزیز جان من کالاهای مصرفی خانه خود را حساب کردم، ماست و گوشت و شیر و برنج و نمک و روغن و میوه، لباس، دارو سرما خوردگی، چای و شکر و قند و غیره. عددی که به دست آوردم بالای 70 درصد بود. شما چطور میگی بالای 50 درصد غلط هست؟ این 350 کالا چیه؟ شیوه حساب کردن شما چی هست؟چندین کالای مصرفی 95 درصد خرید های مردم را تشکیل میدهند که این کالاها افزایش 70 تا 150 درصدی داشته.
امیرکبیر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
یک لیتر شیر پارسال 800 تومن، الان 1700 تومان، بیش از 100 افزایش قیمت
ماست دبه، پارسال 2400 تومان، الان 4800 تومان، بیش از 100 افزایش قیمت
برنج، سال گذشته متوسط کیلویی 1500 تومان، الان 2500 تومان، 60 درصد افزایش قیمت
گوشت، پارسال کیلویی 15 هزار تومان، الان کیلویی 20 هزار تومان، 33 درصد افزایش قیمت
مرغ، پارسال کیلویی 3500 تومان، امثال 5500 تومان، 55 درصد افزایش قیمت
نسبت به سال گذشته:
پنیر 100 درصد افزایش قیمت/ بنزین آزاد 600 درصد افزایش قیمت/ بنزین سهمیه 300 درصد افزایش قیمت/ آب، برق و گاز بین 50 تا 200 درصد افزایش قیمت / کرایه تاکسی 100 درصد افزایش قیمت / کاغذ 70 درصد افزایش قیمت / کتاب و دفتر 150 درصد افزایش قیمت
با این حساب نرخ تورم یک چیزی میان 60 تا 150 درصد است.
راست گو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
1
25
... تورم الان بالای 50 درصده که محرمانه به مقامات ارسال میشه. ...
'Administrator' این نرخ های 34 سال گذشته مربوط به امسال و رشد شدید نرخ ارز نیست. نکته دیگه این که نرخ تورم فقط مربوط به 350 قلم کالای مصرفی است و نرخ ارز و مسکن و طلا و سایر دارایی ها در آن دیده نمی شود.
بنابراین آن چه در سال جاری مشاهده می کنید در نرخ های تورم امسال محاسبه می شود نه آن چیزی که در لیست تورم 34 سال گذشته اعلام شده است.
موضوع دیگر این است که نرخ تورم را بانک مرکزی اعلام کرده است که منشا محاسبه است و ابزار و امکانات آن را داشته است. بنابراین آن چه به صورت رسمی اعلام شده است را باید مبنا قرار داد.
و باز نکته دیگر این است که بخش عمده ای از تورم موجود، انتظاری و روانی است و حاصل نوسانات نرخ ارز و تحریم هاست وگرنه وابستگی کالای تولیدی و اقتصاد به نرخ ارز فقط 20 درصد است یعنی از 700 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی فقط 100 تا 130 میلیارد دلار آن ارزی است.
اگر می خواهید به بهبود اوضاع اقتصادی فکر کنید چاره ای نیست جز آن که به شاخص ها و آمارها توجه کنید و آنها را غیرقابل قبول ندانید.
آن چه امسال رخ داده با روند 34 سال گذشته کاملا متفاوت است و مانمی توانیم نرخ تورم سال های قبل را زیرسوال ببریم...
پاسخ ها
امیرکبیر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
عزیز جان شما ماله را گرفتی روی همه چیز میکشی. آخه شما چی میگی؟ وقتی خود مسئولان گفته اند که تورم محرمانه به مقامات ارسال شده. عزیز جان مردم خودشان حساب میکنند. عمده کالاهای مردم مگر چیست؟ من برای شما چند مثال از کالاهای مصرفی که 90 درصد خرج یک خانواده را تشکی میدهند مینویسم. دروغ اگر حتی عمدی نباشد گناه و مفسده برانگیز است.

یک لیتر شیر پارسال 800 تومن، الان 1700 تومان، بیش از 100 افزایش قیمت
ماست دبه، پارسال 2400 تومان، الان 4800 تومان، بیش از 100 افزایش قیمت
برنج، سال گذشته متوسط کیلویی 1500 تومان، الان 2500 تومان، 60 درصد افزایش قیمت
گوشت، پارسال کیلویی 15 هزار تومان، الان کیلویی 20 هزار تومان، 33 درصد افزایش قیمت
مرغ، پارسال کیلویی 3500 تومان، امثال 5500 تومان، 55 درصد افزایش قیمت
نسبت به سال گذشته:
پنیر 100 درصد افزایش قیمت/ بنزین آزاد 600 درصد افزایش قیمت/ بنزین سهمیه 300 درصد افزایش قیمت/ آب، برق و گاز بین 50 تا 200 درصد افزایش قیمت / کرایه تاکسی 100 درصد افزایش قیمت / کاغذ 70 درصد افزایش قیمت / کتاب و دفتر 150 درصد افزایش قیمت
با این حساب نرخ تورم یک چیزی میان 60 تا 150 درصد است.
این نرخ تورم چیزی است که خود مردم هم میتوانند حساب کنند و وسیله خوبی برای تشخیص اشخاص دروغگو است.
'Administrator' دوست گرامی، این نرخ ها یی که اعلام شده نرخ رسمی از سوی بانک مرکزی است که طبیعی است نرخ تورم ماه های اخیر و با افزایش نرخ ارز و اثرات آن را باید جداگانه حساب کرد.
ضمن این که ما سه نوع نرخ تورم دوازده ماهه نسبت به دوازده مشابه سال قبل، نرخ تورم ماهانه نسبت به ماه مشابه سال قبل و نرخ تورم نقطه ای یعنی این ماه نسبت به ماه قبل از آن را داریم که هر یک از این ها تحلیل های خود را می طلبد و همه آنها را باید باهم مورد توجه قرار دارد تا اثر فشار هزینه بر زندگی مردم، شیب تورم و سرعت تحولات آن را بررسی کنیم.
بنابراین اگر چه آمارهای شما از مواد غذایی درست است و مردم هم می توانند محاسبه کنندامانرخ تورم براساس 350 قلم کالای مصرفی محاسبه می شود که نرخ دارایی ها مانند زمین، طلا و ارز و.... در آن وجود ندارد و آنها را باید جداگانه حساب کرد.
براین اساس هم شما درست می گویید و هم مراکزی که محاسبه تورم را انجام می دهند وهر فردی درجامعه نرخ تورمی مخصوص خود را دارد که قیمت کالایی که می خرد را با قدرت خرید خود مقایسه می کند اما برای یک جامعه 75 میلیونی چاره ای جز این نیست که به روشهای متداول جهانی برای محاسبه نرخ تورم توجه کنیم
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
1
26
قضیه ما قضیه اصغر تیر اندازه ما به یه جا تیر میزنیم بعد دورش چها تا دایره میکشیم میگیم دیدی وسط خال زدم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
2
16
در سال60 حقوق یک کارمند 2500 تومان بود و قیمت خانه ای در شهر کوچک500000تومان بود ولی الان حقوق کارمند 700000 تومان است ولی همان خانه یکصدوهفتاد میلیون تومان حالا انصاف داشته باشید تورم 21/5 درصد است
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
خوب این که بهتر شد اولی 200 ماه حقوقش می شه اون خونه دومی 24 ماه
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
داداش اشتباه حساب کردی! میشه 250 ماه نه24!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
داداش اشتباه حساب کردی میشه حدود 243 ماه نه 250 ماه خودت از دیگران اشکال میگیری خودتم که اشتباه کردی که
نیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
3
23
باید دید اون 350 کالای ضروری رو با قیمت بازار حساب کردن یا قیمت در خونه عالی جناب!! البته توضیحات خوبی بود ولی وقتی درآمد با همون نرخ رشد بالا نمیره مردم روز به روز بدبخت تر میشن.. حالا شما بگو تورم 1 درصد!
وحید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
23
3
متاسفانه داریم دشمن شاد میشیم
پاسخ ها
حق
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
کدوم دشمن؟!دست بکشید ازاین شعارها
میلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
9
12
بعضی حرفا از روی شکم سیری زده میشه یا جانب دارانه هستن.
ولی این جامعه نیاز به امثال این آدما نداره که با حرفاشون مردمو بازی بدن و از بی سوادیشون سواستفاده کنن.
مردم ما رفته رفته دارن خنگ میشن وقتی به یکی میگی آزادی سریع برمیگرده میگه منظورت بی حجابیه.
هنوز معنی آزادی رو درک نکرده نمیفهمه که حق داره حرفشو بزنه.
۸ سال پیش که مردم میرفتن رای بدن میگفتن وظیفه ماست رای بدیم (وظیفه)
۴ سال پیشم میگفتن وظیفه ماست که رای بدیم.
هنوز نفهمیدن که رای دادن وظیفه نیست بلکه حق توی ایرانیه.
کاش یکی بیاد نه مرد بلکه یه ایده ....
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
تو دیگه خیلی پرتی!!!!!!!!!
افشین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
5
29
... من خودم سه ماه نتوستم گوشت بخورم. ایران درآمد ملی زیادی دارد چرا مردم باید در فقر زندگی کنند باید به فکر وضع درآمدو معیشت مردم باشند....
پاسخ ها
مهرنوش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
اتفاقا در امد ایران خیلی هم کمه و با توجه به تحریمها کم می شه این انفجار جمعیت که در دهه 60 رخ داد عامل همه ی این بد بختیهاست با بقیه مسائل مثل آقا زاده ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
کی گفته ایران درامد ملی زیاد داره بلکه خیلی هم کم داره به نسبت جمعیتش
روستایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
1
11
با سلام و تشکر. میخواستم بدونم این آمار تا چه حد اعتبار دارند؟ از کدام منبع دریافت شده؟ چون میخوام در پایان نامه از آمار تورم استفاده کنم به دنبال داده های معتبر می گردم.
'Administrator' منبع این آمار بانک مرکزی است و داده هایی که در طول این سال ها منتشر شده و برپایه روش سی پی ای است و معتبر است.
اما توصیه میکنیم برای پایان نامه حتما به نماگرهاوترازنامه بانک مرکزی در دوره زمانی مورد نظر خود از سال 38تاکنون مراجعه کنید. و نظرات مختلف را در نظر بگیرید تا عمیق تر کار کنید این آمار به تنهایی گویای تمام واقعیت های تورم و قدرت خرید و... نیست شما باید دهک های درآمدی را نیز بررسی کنید
همچنین علاوه بر نرخ 12 ماهه تورم، نرخ ماهانه، نقطه ای ماه به ماه سال قبل و این ماه به ماه قبل راهم در نظر بگیرید.
حتما به مقالات وگزارش های مختلف مراجعه کنید. زیر این اعداد برای پایان نامه شما کافی نیست.
برای ایمیل شما یک پیام ارسال کرده ایم که اگر لازم دیدید نکات دیگر را هم مطرح فرمایید
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
1
15
سلام
تورم رو میشه با تغییر سبد مصرفی حتی به صفر درصد رسوند.
اما جسارتا مردم خوب می فهمند ...
تورم معمولی شاید الان حول 60 یا 70 درصد باشه اما تورمی رو که من خانواده متوسط به پایین دارم تحمل میکنم به خدا بالای صدرص نباشه زیرش نیست.
اگه چیزی پیدا شد که زیر صد درصد تورم داشته باشه.
منظورم کالای لوکس نیست.اون به من ربطی نداره.یه تورم واقعی رو با یه سبد معقول اندازه بگیرن بیان عین مرد پای تلویزیون بگن اقا تورم ما 100 درصه
ما که خودمون میدونیم.
پاسخ ها
ناشناس
| GERMANY |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
اگه مردی باشه البته!
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
1
8
برادر جان این بحث هایی که شما در صدد جواب دادن به صورت علمی هستید یکسری مطالب مشخصه که همه ما به صورت فکری و علمی و ... در ارتباط هستیم با گوشت و پوست اینکه تورم یک شاخص میان مدته و حباب درش جایی نداره یک بحثه و نسبت متوسط سرانه در آمد به هزینه از سال 86 تا پایان سال 90 یک بحثه که باید ثابت باشه ولی ......!!!!!
و نمیشه به مردم گفت امروز طلا جز شاخص نیست فردا دلار نیست پس فردا نان نیست پس فردا گوشتم نیست و بعد آب در نهایت هوا
اقتصاد بیماری که در ابتدا مسخره فرض میشه بعد محلی برای بزرگ شدن و کسب در آمد بعد کسب قدرت بعد محیط انحصاری دیگران باید خارج شوند همینه
بعنی نه تولیدی انجام میشه نه عملی انجام میشه نه پویایی و شفافیت داره و نه هیچی با عوض کردن شاخص درست نمیشه
سجاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
5
15
بانک مرکزی کی راست گفته به ملت که این دفعه دومش باشه؟
استناد به این مرجع محلی از اعتبار! نداره.
'Administrator' سجاد گرامی
شاخص بانک مرکزی فقط یک شاخص است برای کالاهای مصرفی که عمومیت دارد همه دارایی ها و قدرت خرید را شامل نمی شود. این شاخص برمبنای شاخص های جهانی است که در 100 کشور اجرا می شود. و اتفاقا یکی از مراکز معتبر علمی کشور همین روش آماری بانک مرکزی است.
البته نظر شما هم درست است و باید شاخص های دیگری مانند محاسبه تغییرات قیمت دارایی مانند مسکن، طلا، نرخ بهره بانکی در بازار و بانک ها و... را نیز در نظر بگیریم چون برای جوانی که می خواهد تشکیل زندگی دهد یا کسی که مستاجر است، این مهم است که بتواند خانه ای بخرد و وقتی قیمت مسکن از 100 میلیون به 200 میلیون تومان می رسد فشار زیادی وارد می کند.
اما این موضوع به شاخص بانک مرکزی در مورد تورم ربط ندارد و این رشد 100 درصدی را بایدباسیاست های دیگر نظیر رشد عرضه مسکن، هدایت جمعیت به شهرهای دیگر غیر از تهران، کنترل نسبی جمعیت و.... کنترل کنیم.
موضوع دیگر این است که تاثیر دلار بر قیمت ها نباید اینقدر زیاد باشد زیرا بیشتر گردش مالی اقتصاد ایران ریالی است و باید اثر روانی رشد نرخ دلار بر قیمت های داخلی را کنترل کنیم و راهکارهایی برای آن داشته باشیم. نباید نرخ هر کالایی رامتناسب با نرخ دلار افزایش دهیم.
واقعیت این است که تورم داخلی متفاوت از تورم رشد نرخ دلار است اما متاسفانه، اثر روانی و اشکالات ساختاری اقتصاد موجب شده که به جای کاهش قیمت مسکن با این همه ساخت و ساز، و باوجود بالارفتن عمر ساختمان ها، عملا برعکس شده و قیمت مسکن بالا رفته است
محسن محمودی وان علیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
2
11
باید به اطلاع این دوست عزیز که جواب علمی میدهند برسانم که در این شرایط بد اقتصاد کنونی و اعمال نفوذ سیاسی سالهای اخیر در اعلام نرخ تورم از طرف بانک مرکزی هر آدم عاقلی شک می کند. بنده این قضیه را با پوست و گوشت و کل داراییم دارم احساس می کنم. مثال آن اینکه قراردادی سه ساله با یکی از سازمانهای دولتی در یک سال قبل انعقاد کرده ام که مبنای آن شاخص رشد تورم است. با وجود اینکه کارفرما می داند عدد 21.5 نرخ سال 90برای افزایش قراردادی که مواد مصرفی آن بیش از 50 درصد افزایش یافته، ولی چون قدرت دارد و اتفاقا هم پشتیبان دروغگویی مثل بانک مرکزی، کل زندگی من که یک کارآفرین جوان با حدود 100 نفر پرسنل هستم به بازی گرفته می شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
13
7
بچه ها ناراحت نباشید بجاش وقتی مردیم میریم تو بهشت!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
منظورت چيه كه ميريم بهشت؟
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
2
11
همه رو خوندم من وضع مالیم خوبه نگران تورم نیستم ولی خوب می دونم نباید سرمایه رو بصورت ریال تو بانک نگه داشت(حتی 1 ریال)چون تو این چند سال فهمیدم خیلی راحت شب میخابی صبح بلند میشی میبینی ارزش پولت نصف شده حالا به بهونه تورم- تحریم- هدفمندی- تعریف جدید مالیات - جمشید بسم ا...-اختلاس چن هزار میلیاردی......حالا شما اسمشو هر چی میخای بزار بعد بگو وضع خوبه تورم 0 درصد اصلا پس یاد گرفتم پولمو تو بانک نذارم باهاش برم ماشین- زمین- خونه-طلا- دلار بخرم یا برم اروپا حال کنم اینجوری من ضرر نمی کنم
تقصیر من نیست تورم شما بالاست بنظر بچه 10 ساله من تورم پارسال 100 در صد بود چرا؟ چون پارسال 400000 پول تو جیبی میگرفت الان براش 800000 می دم
کمتر نق میزنه حالا شما بگو طبق محاسبات علمی بین المللی تورم اینقدر هست....
'Administrator' دلیلش این است که سطح توقعات و مصرف شما هم فرق کرده، در گذشته سفر اروپا و کشورهای همسایه کمتر از این بوده . مردم این قدر سفر خارجی نمی رفتند.
امکانات و وسایل زندگی هم فرق کرده . اطلاع رسانی بیشتر شده و از طریق ماهواره و اینترنت و... مردم با بخش جدیدی از خدمات و کالاها آشنا شده اند.
اگر در گذشته، غذاو مسکن 70 درصد تا 90 درصد سبد هزینه ها بوده حالا بخش عمده ای از خرج و مخارج به تحصیل، گردش، تفریح، کالاهای لوکس و خارجی، لب تاب، گوشی، لباس و کفش. انواع لوازم خانگی، تلویزیون ال سی دی، فریزر، ظرف شور، خوراک پزهای مختلف، مبلمان و پرده های مختلف و خلاصه انبوهی از خدمات و امکانات و وسایل زندگی اختصاص یافته .
قبلا برای هر 30 نفر یک خودرو وجود داشت حالا سرانه خودرو در هرخانواده به دو یا سه خودرو رسیده.
اینهایعنی بالارفتن سطح زندگی وتوقعات، که به نرخ تورم اضافه می شه و در نتیجه از نظر شما پول تو جیبی 400 هزار تومانی جواب نمی ده باید 800هزار تومان باشه.
آیا سطح توقعات و مصرف شماثابت مانده است؟
آیا به همان اندازه تولید و بهره وری و کارایی فرزند شما برای کشور و برای خانواده افزایش یافته است؟
در این که نرخ تورم بالاست شکی نیست اما جامعه ایران در کنار این انتقادهایی که داریم به سمت تولید بیشتر حرکت کرده یا به سمت مصرف بیشتر؟
منصفانه به این سوال جواب دهید که چرا در گذشته همه نیازهای یک روستا و یاشهر کوچک از طریق خود این شهر و روستا و اطراف آن تامین می شد و حتی یک روستا قادر بود که شهر را تحریم کند! اما حالا اکثرنیازها باید از شهرهای بزرگ و خارج کشور و واردات تامین شود؟
آیا به اندازه ای که مصرف گرا شده ایم ورفاه خود را خواستار هستیم، به همان اندازه در افزایش تولید ملی و بهره وری اثرگذار بوده ایم؟
اگر روزی به هر دلیلی، واردات محدود شود و نرخ ارز بالا برود باید به خاطر تورم حاصل از آن، خود را دچار مشکل ببینیم؟
آیا وقت آن نرسیده که طوری عمل کنیم که باهر تکانه ای در جهان، ما دچار مشکل نشویم. تاکی باید به نفت و واردات وابسته باشیم و به جای تولید کردن، مصرف کننده بزرگ و واردکننده بزرگ باشیم....
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
1
9
خب همه حرفات درست اما حرف من اینه اگه میخاید سرمایه در گردش مالی پایین نیاد کسی دلار -سکه -زمین-... نخره ولخرجی الکی نکنه باید سرمایش تضمین بشه نه اینکه شب بخابه صبح ببینه سرمایش نصف شده مثل همه کشورهای اروپایی وقتی دچار بحران میشن اسکناس چاپ نمیکنن راستشو بمردم میگن حقوقارو کم می کنن بهره وری رو بالا میبرن
بالاخره بایست یه نفر تضمین سرمایه مردمو بکنه وگرنه وضع از این بدترم میشه این تلقین ما پر مصرفیم هم مال کمونیست هاست و از اوایل انقلاب میاد نکنه منظورت اینه که موبایل و ماشین و جارو برقی و ال ای دی و ... نداشته باشیم خب عیب نداره مارو برگردونید سال 1200 شمسی اینارو نمیخایم در عوض یه خونه 1000 متری با اسب و گاو گوسفند بهمون بدید فکر کنم این آشغالی که الان داریم در مقابل اونایی که پدربزرگامون داشتن هیچی نیست برنامه ریزای کشور ما حالا که هر آدم بیسوادی حتی پدربزرگه 100 ساله من فهمیده بچه کوچیک کم شده تازه میگن داریم پیر میشیم خب برادر من شما باید اینو 50 سال پیش پیش بینی میکردی نه الان حالا دیگه سهراب مرده برو فکر سهرابای دیگه باش ما هم زیر بار این حرفا نمیریم که بریم لب رودخونه لباس بشوریم آقایون کوه دماوندو بفروشن برن اروپا
'Administrator' اولا بحث علمی با عصبانیت نمی شود زیرا ارث کسی این وسط نیست که ما یک چیزی بگوییم شما یک چیز دیگر
دوم این که در مورد کشوری صحبت می کنید که وطن شماست و شما بیگانه نیستید و مسافر نیستید این جا متعلق به همه ماست و نباید تصور کنید که عده ای باید جوابگو باشند و عده ای دیگر فقط مصرف کننده
پس تولید چه می شود آیا فقط باید مصرف کرد.
کسی مخالف رشد رفاه عمومی در کشور نیست و قرار نیست که به 50 سال قبل برگردین. سوال این است که وقتی سطح مصرف و توقع و انتظار شما بالا می رود آیا متناسب با آن تولید را افزایش داده ایم
وقتی همه می خواهیم از این سطح مصرف بالا و رفاه استفاده کنیم و کسی هم مخالف آن نیست و خیلی هم خوب است، آیا متناسب با آن فقط چاپ پول داریم و فقط به هر شکلی به درآمد فکر می کنیم یا این که برای آن تولید هم داریم.
ایا به اندازه این همه لوازم خانگی، نساجی و تولید کشاورزی و صنعتی خود را رشد داده ایم یا همه به کارمندانی بدون تحرک تبدیل شده ایم و با فروش نفت، کالا وارد می کنیم و مصرف می کنیم؟
تا زمانی که منطق تفکر ما اینگونه است که من حق دارم اما کاری انجام نمی دهم یاکمتر برای کشورم کار می کنم این آش همان آش و کاسه همان کاسه است.

وقتی شما اینگونه فکر کنید کارمند دولت برخواسته از این جمع هم همین طور فکر می کند.
به منطق بحث وعمق آن توجه کنید ما مخالف ثروت، رشد و رفاه وتکنولوژی نیستیم .
اگر بخشی از این رشد مال شما نباشد احساس بیگانگی، و مشکلاتی خواهید داشت که ترکیه، کشورهای عربی و کشورهای مصرف دنیا به آن دچار هستند و حتی در جامعه آمریکا نیز بخش عمده ای از مردم که کمتر با تولید و مزرعه و هوای آزاد و طبیعت مواجه هستند، با این معضلات مواجه هستند .
تورم هم یکی از این بیماری هاست و عدم تناسب بین تولید و مصرف جامعه، عامل عمده آن است هر چند که در شکل رشد نقدینگی و پول جلوه گر می شود اما ریشه در جای دیگری است در تفکر ماست
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
4
21
این امار همش دروغه
شاهین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
11
7
به نظر من ارزش پول داره سقوط میکنه. الان زمان صادارته... پول تو صادراته کسی بتونه اینجا حقوق کارگر بده محصول بفرسته خارج از کشور اونجا آبش کنه!!!
ایران همه چی توش ارزونه البته نسبت به کل جهان!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
زمان کوروش تو جهان سروری میکردیم وحالا...
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
2
11
آنچیزی که هر روز می بینیم قابل انکار و توجیه نیست
حامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
2
18
دروغ پشت دروغ...از ماست که برماست
فرض كن فضول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
4
11
بجاي حل مسله همش دنبال پاك كردن صورت مسله هستين حتي اگه از يه آدم معمولي هم بپرسي ميدونه كه منظور از تورم و مفهومي كه تورم واسه همه جهانيان داره قيمت يك كالا نسبت به ساله قبله پس الكي با مطرح كردن تورم ماهيانه و اين حرفا بيشتر از ايني كه هست پيش مردم خودتونو بي شخصيت و ... نشون ندين.كم به خودتون دروغ بگين
'Administrator' منظور از طرح موضوع تورم ماهانه و.... بی اهمیت جلوه دادن اصل تورم و گرانی نیست.
این ها شاخص هایی است که شیب تورم، شدت آن و مقایسه با ماه قبل و سال قبل و دوازده ماهه منتهی به ماه محاسبه را نشان می دهد. اتفاقا این شاخص ها شدت تورم را در ماه های اخیر به ما بهتر نشان می دهد و یک روش علمی است که همه جای دنیا محاسبه می شود
منظور این نیست که بگوییم تورم نداریم منظور این است که ریشه این گرانی را درست بشناسیم و تورمی که اعلام می کنند را درست بشناسیم که مربوط به چیست و دقت کنیم که رشد قیمت بسیاری از دارایی ها مانند مسکن، طلا وارز و سایر دارایی ها در محاسبه نرخ تورم نمی آید به همین خاطر آن چه مردم احساس می کنند با آن چه از شاخص تورم مربوط به اقلام مصرفی اعلام می شود متفاوت است.
پس دقت فرمایید که ما هم همان نظر شما را می گوییم و در عین حال شاخص بانک مرکزی را تایید می کنیم. خواهش می کنیم با دقت این نکته را بخوانید
مچید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
2
9
همه موارد ذکر شده از طرف دوستان را که نگاه میکنی میبینی همه نگرانند، اما هرکی به فکر خودشه، با این تفاوت که بنده خدایی که اینجا عالمه دهره و طرفداره نظام اقتصادی فعلی فقط میگه مردمی که این همه پای نظامشون و انقلابشون وایسادن کوتاهی میکنن، پر توقع هستند، تورم رو نمیفهمم، اینا که دارن احساس میکنند فشار نیست، سرمایه هاشون سقوط نمیکنه، ...
برادر جان بیدارشو، بیدار شو، ضعف مملکت قابل کتمان نیست، نتونسته بسترسازی کنه، نتونسته علمی و فنی با مشکلات روبرو بشه، نتونسته وظایفشو انجام بده، حالا مردم مقصرند که چرا مصرف کننده هستند؟ با این حجم واردات دولت و بعضی نورچشمیا توقعاتی دارید، فقط میتونم بهت بگم بیدار شو، بیدار شو، بیدار شو،
جوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
1
11
من توشهرستان زندگي ميكنم واقعا گراني بيداد ميكند توروخدا اقدامي شود ما بزرگتر ها مي سازيم بچه هاي كوچيك كه گناهي ندارن
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
2
15
با این وضعیت فقیرا روز به روز فقیرتر و ثروتمندا هم روز به روز ثروتمند تر میشن . هیچ کس هم به فکر اصلاح این وضعیت نیست متاسفانه
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
15
1
اصلا فکرش را نکنید درست می شود
علی رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
16
1
درست میشه
اباصلت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
1
12
به فرض محال تورم به اندازه اي باشد كه مسولين ميگويند . پس چرا هرگز حقوق كارمندان از 14 درصد بالاتر نرفته است .
تازه هنگام افزايش حقوق از كف در يافتي ها درصد مي گيرند و هنگام كسر ماليات و بيمه و بازنشستگي وغيره از سقف حد اكثر دريافتي ها .
علی علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
1
10
مسئولین مردم را فکر می کنند نمی فهمند و میگویند تورم درصد27 است وگرنه ساده ترین چیز مثل چوب کبریت هک تورمش بیش تر از50 درصد است
اصغر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
1
9
نرخ تورم هماني است كه آقاي استيو گفته البته بيشتر از آن كه 110درصد اعلا م كرده نسبت به پارسال ايران ولي اين آقايان ماهانه اعلام مي كنند كه زياد به نظر نرسد!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
4
4
تورم با گراني متفاوت است مثل گراني ميوه شب عيد يا گراني محصول كمياب كه گران بودن شان نشأته تورم نيست بلكه بعضا ناشي از اشتها بيمورد نسبت به چيزي است كه فصل ان نشدهاست پس تورم چيست؟تورم همان ورم كردن پول رائج است كه دچار نفخ شده است ونفخ همان بيماري اقتصادي است كه همه دنيا را مبتلاء كرده است وچنانچه براي معالجه ان به متخصص رجوع نشود اين ميشود كه هست اما راهكار تخصصي چيست. اولا شناسايي متخصص. ثانيا ايجاد اتاق فكر ازمجموع متخصصين مشهور غير متعصب بلكه متعصب به مصلحت كشور. ثالثا احترام به نظرات أيشان. رابعا ايجاد اعتماد در مردم نسبت به خروجي اتاق فكر خامسا إبلاغ دستور العمل إجرائي با إمضاء سه قوه بأ ضمانت إجرائي جهت جلب حمايت إز سرمايه گذار سادسا الغاء حق وتو توسط دولت يا ساير قوا سابعا ايجادفرهنگ توليد دربين مردم وحمايت فكري إزايشان درمديريت سرمايه هاي خرد وكلان با ايجاد شركت هاي سرمايه گذاري واقعي نه عقود صوري وغير واقعي بانكها ثامنا تفكيك بانكها به سه قسمت بانك با عقد قرض فقط بانك با عقود مبادله اي با بازدهي ثابت وبانك هاي تخصصي كه بَا شركت هاي سرمايه گذاري جند شده ووارد عرصه واقعي توليد شود. تاسعا غير سياسي كردن بخشهاي اقتصادي نظام خصوصا بانك مركزي عاشرا تعامل با شركتهاي مستقل جهاني در جهت دور زدن تحريمها وكم كردن اثار انها
'Administrator' عالی بود فقط بهتر بود 1-2-3-4 می گذاشتین
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
2
9
به نظر من نرخ تورم در ایران سه رقمی است چون چندین کالای اساسی را که خودم بررسی کردم از سال گذسته تا الان قیمتها حد اقل دوبرابر شده اند و این یعنی نرخ تورم بالای 100 مثال واضح لبنیات , مواد پروتییی , غلات و برنج , حتی کالاهای خدماتی و بهداشتی مثل پوشک بچه و غیره
قلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
1
9
به نظرم دلایل تورم و مشکلات اقتصادی علاوه بر تحریم که مجبور می شیم به خاطرش کالا ها را با قیمت چند برابر بخریم کمک های زیادی به کشورهای دوست و برادره
کاوه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
1
16
حقوق من از سال گذشته 13 درصد اضافه شده ولی ی لیتر شیر دامداران پارسال 680 تومان بود وامسال 1750تومان یعنی تقریبا بالای 150 درصد هرجوری حساب میکنم جور درنمیاد شاید ریاضی من ضعیف
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
1
12
خوبی ایران اینه که دروغ گفتن کنتور نمی اندازه بهتره خودمون رو گول نزنیم.تورم واقعی حداقل 70 درصده.
نیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
7
2
درسته تورم بالا رفته ولی باید قبول کرد که طمع مردم هم زیاد شده...همه دنبال سود بیشترن
اصغر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
1
9
فکر کنم اینطوری پیش بره رکورد گینس میزنیم.
رفیق بی کلک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
1
6
والا آقا اگه مملکت داری اینه خوب منم که بشم رئیس جمهور همین آشو همین کاسس البته قول میدم تو چهار سال اول دلار از 15000 تومان بالاتر نره . آخه این که دیگه دکترا موکترا نمیخواد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
3
5
با هم باشيد براي هم باشيد
يكدل باشيد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
4
2
این ... که جواب هرمرو یجور میده باید بگم حکایت چوپان دروغ گوست تورو چه به آمار برو دنبال ....
'Administrator' این شاخص ها را بانک مرکزی و مراکز آماری کشور منتشر کرده اند و رسانه ها وسیله انتقال آنها به مخاطبان هستند و کسی نمی تواند در آنها دخل و تصرف کند
البته مربوط به سال های قبل و پیش از نوسانات ارزی دو سال اخیر است.
تحلیل این آمارها حداقل به تحصیلات و تخصص در رشته های اقتصاد و مدیریت یا آگاهی از شاخص های فنی نیاز دارد.
اگر شما با توهین به رسانه ها دلتان خنک می شود هر چه لازم می دانید بیان فرمایید. ما هم مثل شما در این کشور زندگی می کنیم ضمن این که نظر شما را بدون توهین و فحش و ادبیات نامناسب منتشر می کنیم نظر مراکز رسمی را نیز منتشر می کنیم.
مشکل با پذیرش یا عدم پذیرش ارقام و آمار درست نمی شود و بی احترامی به مبانی اقتصاد هم مشکل شما را حل نمی کند.
ما گفتیم که این آمار مربوط به سبد کالاهای مصرفی مشترک خانوارهاست و رشد قیمت دارایی مانند طلا وارز و مسکن و زمین را پوشش نمی دهد. اتفاقا این توضیح نشان می دهد که نرخ تورم مربوط به چه دسته از کالاهاست و چه کالاها و دارایی هایی را محاسبه نکرده است. رسانه ها نیز در محاسبه آن هیچ نقشی ندارند و یک سازمان بزرگ با تعداد زیادی متخصص و آمارگیر و نمونه های آماری، به چنین نتیجه ای رسیده اند.
حالا بفرمایید کجای این توضیح، شما را ناراحت کرده است که به خود اجازه می دهید به جای تحلیل و ارائه نظر خود، توهین کنید
اگر از اقتصاد و آمار چیزی متوجه نمی شوید چرا توهین می کنید مگر فرقی در وضعیت زندگی شما یا ما ایجاد می کند؟!
شلام
|
ITALY
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
1
1
مهم گزارش اعداد و ارقام نیست. مساله مهم اینه که مردم فقیر تر شدن. و از دید مردم عامل فقیرتر شدنشون، سیاست های اقتصادی است. به نظر من همین مردم باید چشم و گوششون رو باز کنند و در انتخابات بعدی حواسشون جمع باشه..... تا زمانی که به جمله ی انتخاب بد از یدتر عمل کنند وضعیت تغییر نخواهد کرد.... در ایران هم اشخاص خوب و عالی هستند فقط باید به آنها میدان داده شود تا سیاست ها اصلاح شود و وضع اقتصادی و تورم بهبود یابد....
بابک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
1
7
گرانی بیداد می کند
به مولا علی قسم شرمنده زن و بچه م شدم
فقط این رو میگم که برای پدر سخته که شرمنده زن و بچه ش بشه
وقتی بچه ت ازت یه چیز بخواد و در جوابش بگی حالا بعدا برات میگیرم تا یادش بره

همین.
'Administrator' به خدا توکل کن در شرایط جنگ اقتصادی همه با چنین مشکلاتی مواجه می شوند. چاره ای نیست باید بچه ها و خانواده را توجیه کنیم ما هم همین کار را می کنیم و توضیح می دهیم که باید کالای ایرانی و ارزان بخریم و زیاد خرج نکنیم و بسیاری از خرج و مخارج قبلی را حذف کنند...
پاسخ ها
جهان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
آقایی که میگی کالای ایرانی بخریم ، با خرید داروی مشابه ایرانی علاوه بر اینکه بیماری خانمم درمان نشد بلکه متأسفانه عارضه دیگری نصیب ایشان شد . هر چند قدرت خرید نداشتم قرص 150 هزار تومنی خارجی رو بگیرم . الان هم یکنوع آمپول باید برای درمان بخرم که خارجی اون 5500000 تومان میشه و 4 عدد باید مصرف کند که روی هم 22000000 میشه . ایرانیش هم قیمتش روی هم 3500000 تومن میشه ولی میترسم بخرم چون نه توان مالیش را دارم و نه جرأت استفاده از داروی ایرانی . باید روز به روز شاهد از دست رفتن عزیزم باشم و ........................
هيمن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
1
6
خداوكيلي مردم ديگه به فكر آينده ي بچه هاشون نيستند..........
فقط ميخوان هزینه زندگی را به سختی تامین کنند و در حد معیشت روزگار بگذرانند........
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
1
5
فقط همینو بگم که به همه داره فشار میاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
1
3
سلام .
منبعت کو عزیز جان
شمالی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
1
4
با سلام
من در یکی از شهرستانهای شمال کشور زندگی میکنم با 16 سال تحصیل با رنج و سختی و چشمی که تمام مشکلات جامعه رو میبینه بازی با اعداد برای همشهری های من که نون شب رو نسیه از نانوایی میخرن یا
کارگری 3 ماه رنگ گوشت و مرغ رو ندیده یا همشهری 22 ساله من که در اثر فقر خودکشی میکنه یا هزاران چاکاری که درآمدشون شده یارانه که نون شب رو یاهاش تامین کنن و آرزوهای من و امثال من که دهه 60 و 70 هستن یا بازی اعداد و تورم داره به گور میره < آروزوی داشتن خونه داشتن ماشین یه زندگی معمولی که باید تو کشور مثل ایران با این همه منابع یه تقاضای پیش پا افتاده باشه اماااا باز بازی با اعداد بازم تحمل میخوام بگم که یه نگاهی به شهرستانها به رو ستاها بندازین نه به بالا شهر تهران دلتنگی و قصه و نداری فکر و کار من و میلیونها نفر مثل من تو ایرانه حالا میخواد تورم 0 درصد باشه میخواد1000 درصد باشه بازی با اعداد و گول زدن خودمون راه رو برای مدیریت نامناسب بیشتر اقتصاد باز میکنه .... انسانها همانگونه که فکر میکنند زندگی میکنند خودمونو ناراحت نکنیم کاری نمیشه کرد چون تفکرات ما ملت اینجوریه
....
'Administrator' نظر شما در مواردی درست است اما به هر حال شاخص هایی برای محاسبه باید وجود داشته باشد و نکته مهمتر این است که وقتی ماشین و خانه و امکانات می خواهیم باید برای آن کار کنیم وفکر کنیم و کارافرین باشیم
همه کارها را نباید از دولت انتظار داشت باید کار و فکر داشته باشیم و تلاش کنیم و سرمایه گذاری کنیم و به جای مصرف بیشتر، باید درست سرمایه گذاری و کارآفرینی داشته باشیم
نباید انتظار داشته باشیم که با 20 سال و 30 سال سن همه چیز داشته باشیم و بدون تلاش برای کشور، همه چیز درست شود.
ضعف مدیریت درست است وهمه قبول دارند اما دولت را مردم می سازند. اروپا تنها با دولتمردان خود ازفقر عبور نکرده بلکه مردمی داشته که مطالعه و کتاب خواندن و کار را مورد توجه قرار دادند .
در همان اروپا هستند کشورهایی مانند انگلیس و آلمان که موفق تر از یونان و اسپانیا هستند دلیلش نوع عملکرد مردم این کشورهاست که بیشتر کار می کنند و اخلاق و فرهنگ خود را رشد داده اند و تنها به داشتن منابع تکیه نمی کنند و تنها از دولت انتظار ندارند بلکه خود آستین بالا می زنند و تولید و کارخانه را رشد می دهند....
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
1
3
اين كه شما ثبت كردهايد 21درصد تورم داريم براي كل كالا ها بوده ببينيد كالا هاي اساسي چند درصد تورم دارند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
1
4
آقا اشتباه تایپیه یه صفر کم گذاشتی.
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
1
3
اين چرت و پرت ها چيه سرهم كرديد،ايران وضعيتش خيلي ازاين حرفها بدتره.
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
1
3
با قبول تمومی این حرفایی که دوست عزیزمون با رنگ قرمز جواب دادند باید بگم طبق قانون اساسی دولت وظیفه داره امکانات مربوط به شغل و تحصیل رایگان و... را مهیا کنه.ما داریم تو یه سیستم برده داری مدرن زندگی میکنیم.اکثر کارفرمایان سر کارمند را کلاه میزارن و بیمه و...را میپیچونن بگذریم
این وظیفه دولت است که نظارت داشته باشه و بتونه وضعیت بازار رو کنترل کنه
این وظیفه دولته که دلالان اقتصادی که تو تمامی صنفها از جمله مسکن،میوه،پوشاک و....وجود دارند رو جمع کنه.مردم ما تحت جو و شرایط جامعه این جور بار اومده برادر
با اینکه درصد بالایی از گرانی مربوط به جو منفی روانی میان مرم هست ولی باز هم دولت هست که تمامی اهرمها را در دست دارد و باید کنترل داشته باشد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
1
3
من به جرات میگم ایران ازلحاظ منابع خدادادی رتبه اول ونهایتا تا پنجم روداره مثلا ترکیب نفت وگازاوله پس توهمه زمینه ها بایداول باشه مگرکه.....

......................
....
نرخ بیکاری اگه شما بلدباشی سوزن نخ کنی وبیکار باشی دد نه دیگه ازلحاظ امار بیکارنیستی
دروغ هم شاخ ودم نداره
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
1
4
بنده رفته بودم نانوایی 100 تومان دادم 6 تا نون بهم داد فردا صبح که رفتم 100 تومان دادم یک دونه نون بهم داد گفت یه چیزی هم بدهکاری...!! میخواستم برم مدرسه قبلا 200 تومن کرایه می دادم.این بار موقع پیاده شدن نزدیک بود با راننده دعوامون بشه.. گفت میشه 500 تومن. داخل مدرسه زنگ تفریح رفتم یه کیک با نوشابه بخرم شد 1000 تومن دیروز که بود 400 تون!!! بهم گفت نون شده 140 تومن..
بعد از ظهر رفتم مطب ویزیت مصوب 15000 تومن ولی دیروز بود 9000 تومن ...میخواستم خونمونو سرامیک کنیم محاسبه کردیم هرمتری با مصالح حدود 23000 هزار تومن درمیاد..
به هرحال هنوزم پدرم ماهیانه+کارمزد اضافه کاری+سابقه ی کاری و این ها 750 هزار تومن حقوق می گیره..نه فقط پدر من بله همه ی کسایی که مثل پدر من هستن.. حالا با این همه اگه برگردیم به سال 87 که نرخ تورم 25 در صد بوده بازم همون 600 هزار تومن همون موقع خیلی هم برامون اضافی بوده.. برادرم خونه ی اجاره ایی ماهیانه 250 تومن میده و. از شرکتم با هزار بد بختی ماهیانه 700 تومن می گیره خب این 550 دقیقش می تونه کفاف یک ماه دیگرش باشه؟!! من نمی دونم دولت مردان می تونن روند صعودی تورم رو بگیرند یانه ولی اینو به جد می تونم بگم که این پول دیگه ارزشش رو از دست داده باید یه پول دیگه بسازین وارد مملکت کنین.گرچه هزینه زیاد داره یا این که اصلا نشه ..
امریکا این همه به ما سخت نگیر چه سودی می بری کی ضرر می کنه..
.............................................................................................
یه دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
1
0
میشه این نرخ تورمایی که نوشتین رو واسه تحقیق دانشگام بردارم؟
'Administrator' حتما -
به سایت بانک مرکزی هم مراجعه کنید cbi.ir
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
1
8
افتخارش با دولته که میگه تحریمات بر ما اثری نداره!
ولی ملت این وسط قربانی شده!
کارگر
|
UNITED STATES
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
1
4
نمیدونم چی به ادمین میرسه که انقدر از دولت دفاع میکنه
در اینکه این امار دروغه شکی نیست
مخصوصا سالهای اخر
توی سال 91 که دیگه رکورد شکنی کردیم توی تورم.
من از طلا و مسکن و دلار حرف نمیزنم.
دارم از پنیر . ماست . برنج . نخود . لوبیا. میوه .
دارم از اینا حرف میزنم.
نکنه اینا هم تو سبد کالایی که شما میگید وجود نداره؟
اخه تا کی سرتو میخوای بکنی تو برف اقای ادمین
اکثر اجناس و مواد غذایی نسبت به سال پیش حد اقل دو برابر شده.
حالا شما بازم بگو مرغ یه پا داره.
من کارگر با این پایه حقوق وزارت کار چطوری میتونم زنده بمونم؟
توجه کردی چی گفتم
زنده بمونم
نه اینکه زندگی کنم
بعدش میان میگن تورم 20 یا 30 درصد بوده
بعدش چهل یا پنجاه تومن میزارید روی پایه حقوق
یه مذاکره سوری انجام میدن بین کارفرما و کارگر.
بابا ما .............
میفهمیم.
ولی صدامون در نمیاد.
خواهشا اولا پست منو پاک نکن.
بعدش جواب منو یا نده
یا اگر میدی درست بده.
'Administrator' کارگر گرامی
به ما که چیزی نمی رسه و موضوع این نیست که آمار دروغ بگیم یا راست
موضوع این است که مرجع اعلام این آمار بانک مرکزی و مرکز آمار و مراکز رسمی است و باید به ان توجه کرد
در کنار این آمار نظر جنابعالی و کارشناسان نیز باید شنیده شود.
ما نمی گوییم گرانی وجود ندارد و پنیر و ماست گران نشده خود ما هم در این مملکت زندگی می کنیم بلکه حرف ما این است که این شاخص تورم قادر به پوشش همه کالاها و مثلا زمین و خودرو و نرخ سود بانکی و طلا وارز و سایر دارایی ها نیست بلکه محدود به کالاهای مصرفی است
نکته دوم این است که این شاخص تورم میانگین تورم دوازده ماهه منتهی به پایان سال مورد محاسبه است یعنی اگر شما بخواهید همین حالا تورم اسفند 91 به اسفند 90 را بررسی کنید به ان می گویند تورم نقطه به نقطه که حدود 40 درصد برای کالاهای مصرفی در نظر گرفته اند یعنی 350 قلم کالا
این توضیحات که ما می دهیم برای این نیست که بگوییم گرانی نیست فقط برای روشن شدن موضوع است زیرا مخاطبان می گویند اینها دروغ است اما دروغ نیست بلکه محدود است یعنی همه را در بر نمی گیرد

فشاری که همین حالا بر ما وارد می شود هم تورم کالای مصرفی، هم نظر ما در مورد آینده، هم تورم دارایی مانند زمین و ساختمان و خودرو و طلا وارز و...
هم درامد محدود ما و هم جوانی و پیری و... است
یعنی اگر شما در آمریکا زندگی کنید که متوسط درآمد مثلا 50 هزار دلار در سال است اگر یک نفر پیدا شود که 1000 دلار درآمد دارد آن یک نفر نرخ تورم و آمار اقتصادی و..... دراین کشور را قبول ندارد زیرا فشاری که وارد می شود یکی نیست
در کشور ما هم همین است تحت تاثیر درامد و انتظارات و تورم و.... که برای هر آدمی متفاوت است شرایط فرق دارد یکی خوب ارزیابی می کند یکی بدیکی بدتر

افراط و تفریط در تحلیل آمار و تورم و شاخص های اقتصادی از هر طرفی خوب نیست باید به نرخ متوسط و همچنین آن چه امکان پذیر است توجه داشته باشیم
مثلا نمی شود تورم مسکن و ساختمان را حساب کرد
زیرا در ایران شهرها و روستاها، کیفیت زمین و ساختمان متفاوت و... را داریم یک دست نیست
یکی ممکن است هیچ وقت آپارتمان نخرد یکی هر سال خرید و فروش کند اینها فشار و تورم متفاوتی را حس می کنند
به همین خاطر خلاصه کلام این است که انتظار نداشته باشیم این آمار همه آن چه را که شما از گرانی و تورم انتظار دارید به شما ارائه دهد
وگرنه ما دفاع نمی کنیم ما می گویم کافی نیست به این نکات که گفتیم هم توجه فرمایید هیچ نرخ تورمی نمی تواند همه فشار و انتظارات تک تک افراد را تامین کند....
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
1
4
به این بانک ک مرکزی بگین اخه بازی با کلمات رو مردم میفهمند مثل خودشون ..............
دانشجوی حسابداری
لیلا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
1
3
یکی بگه علت افزایش تورم در سال 91(که احتمالا30درصد باشه) چیه ؟ودولت ومردم چکار کنن تا تورم کاهش پیدا کنه....ممنون
بهروز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
1
4
سلام
آمار خیلی دقیق هست.. نرخ تورم بالی 100% است نه 21%
yasser
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
1
4
نرخ تورم بالای 50 درصد است.
yasin
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
1
3
.... مردومو احمق فرض کردی امروز رفتم پیاز بگیرم فروشنده گفت کیلویی 2800تومان انگار فوحشم داد حالا هی بگین تورم اله هس بله هس
'Administrator' یاسین جان مطالب فنی را هم بخوان و یک راهکار برای اندازه گیری در طول همه سال ها ارائه بده. برای هر مقطعی نمی شه یک تعریف ارائه کرد. و تنها با یک شاخص تورم نمی توان تمام فشار هزینه ای بر همه خانوارها و با هر سطح درآمدی را اندازه گرفت
علم و دانش و شاخص ها به تدریج باید تغییر کنند تا قادر به توضیح واقعیت ها باشند
ایرج
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
1
1
با سلام بهترین راه برون رفت از این وضعیت : سپردن امور به افراد متعهد و متخصص /قبول واقعیت / استفاده از کارشناسان خبره در هر بخش اقتصادی / استفاده از تجارب دیگر کشورها / اعلام صادقانه مشکلات به مردم .چون این ملت بهتر می توانند مشکلات را حل کنند همچنانکه در عمل نشان داده اند به امید بیداری همه و انجام وظایف مربوطه .
اميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
2
1
چرا هركي ميرسه از تورم نرخ تورمو ......حرف ميزنه من موندم كدومتون اقتصاد خوندين
اينقد حرف ميزنين اخه
'Administrator' تورم یکی از مشکلات مهم کشوراست طبیعی است که نظر بدهند. باید به نظرات احترام گذاشت حتی اگه همه اقتصاد دان نباشند....
کامپیوتر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
1
2
.............هرکس مثل شما كه بره توي بازار ميفهمه كه تورم 500% هم بيشتره
الهام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
1
2
به حرفایی که زدی اعتماد ندارم
'Administrator' حق دارین برای این که به تعداد آدم ها قدرت خرید و سلیقه و نیاز وجود دارد و میلیاردها کالا و نرخ و هر آدمی در هر سنی نیازهای متفاوت دارد و لذا فشار روی زندگی فرق می کند
باید روی مباحث مطالعه داشته باشید و مقالات اقتصادی بخوانید
amin13
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
1
0
طاقت بيار رفيق...
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
4
1
متاسفانه بی سوادی در 90 درصد نظرات کاملا مشهوده . گرانی تورم نیست ، ازاد شدن یارانه ها تورم نیست ، تورم فاصله بین سطح درامد کل جامعه با افزایش قیمت 350 نوع کالا مصرف خانوار که فا ئو اعلام میکنه که در اکثر دنیا محاسبه میشود
پاسخ ها
ميلاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
شمامرايادسيدمحمدغرضي انداختين
بهروز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
1
2
سلام . آقا شما که این مطالب رو نوشتی چطور نمیدونی که سالهای 64 و 65 و ... جزو دهه 60 نیس بلکه جزو دهه 70 هست . و مثلا سال 55 جزو دهه 60 هست . مرسی
'Administrator' درست می فرمایید
اینها غلط مصطلح است و این اشتباه ها به تدریج جا می افتد
خیلی از کلمات که ما به کار میگیریم معنی اش چیز دیگری است اما منظور ما متفاوت از آن است و اتفاقا دو طرف گوینده و شنونده هم می فهمند که چه می گویند و منظورشان چیست
اینها را غلط مصطلح می گویند ...
میلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
0
3
قدرت خرید ما خیلی کم شده ازدواج دیگه خیال محاله ... خونه خریدن فقط یه رویا .. همه چیزمون شده کاشکی و انشاله دیگه از واقعیت خبری نیست... دستتون درد نکنه مسئولین خیلی زحمت میکشید واقعا هیچ کس نمیتونست انقدر تورم بیاره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
0
0
این نرخ تورم که تو این سایت نوشته معتبره؟
نرخ تورم از سال 45 تا 90 می خواهم؟
ممنون میشم راهنماییم کنید؟
'Administrator' این ارقام معتبر است و از سایت بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی نرخ تورم سال های قبل استفاده کرده ایم
اما اگر می خواهید دقیق و تفضیلی به این کار اقدام کنید بهتر است به سایت بانک مرکزی و بخش آمارها و داده ها و نماگرهای اقتصادی مراجعه کنید
به این آدرس www.cbi.ir
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
0
0
کاش مام پول میداشتیم پولمون رو پول میومد میشستیم نطق میکردیم. کسی پراید دسته سوم برا فروش نداره اینجا؟؟؟؟؟
پاسخ ها
محمد رضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
چرا دارم میدم 100ملیون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
0
1
ما دریک نقطه عطف تالریخی هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
بله دقیقا در نقطه عطف تاریخی قرار داریم ولی با تقعر رو به پایین!
افراط گرایی باعث گرانی بیشتر می شود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
0
1
با این دروغ هایی که در سال های 84 تا 92 گفته شد با این تعریف های من در آوردی و غیر علمی و بی اساس که از تورم و سبد کالا بخورد مردم دادند بجز عده ای متعصب و ظاهر بین و متحجر و مزدور چه کسی میتواند این آمار های دروغی را قبول کند بقول دوستانمان که نظر داده اند وقتی قیمت ماست و شیر و پنیر و لوبیا و نان و برنج و روغن و..................که همه ما یحتاج مردم هستند در همین دو سه سال گذشته حداقل 5 برابر شده و بعضی اقلام تاده برابر نیز گران شده باز هم میگویید تورم 25 در صد است امام حسین ع فرمودند اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید واقعا فردای محشر جواب خدا را چه می دهید تاریخ صدر اسلام تکرار میشود عده ای که دین ندارند عدهای که ادعای دین داری دارند کج فکرندعده ای خودشان برای خودشان هرجا به نفعشان باشدمثل خوارج قرآن را طبق نظر خود تفسیر میکنند عده ای خود را عالم و آگاه به همه مسائل و از همه عالم تر حساب میکنند ومردم را اصلا بحساب نمی آورند و آنهارا ناآگاه و... حساب میکنند واقعا خدا بفریاد برسد وقتی که رییس محترم جمهوری منتخب مردم با اختیار تام از طرف مقام معظم رهبری در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت میکنند و برای حفظ منافع ایران و نجات کشورمان از بد بختی و گرانی و تحریم و تورم پاسخ تلفن اوباما را میدهند در فرودگاه عده ای ............................................به ایشان اعتراض میکنند و حتی کفش پرتاب میکنند این کشور چه آینده ای خواهد داشت آیا همین ها برای حفظ منافع خود (که از برکت قطع ارتباط با آمریکا که دین رسمیش هم مسیحیت است و ارتباط با کشورهای کمونیست چین و شوروی و احتمالا واردات و معاملاتی که با آنها دارند )باز چوب لای چرخ دولت مردمی و معتدل نخواهند گذاشت ؟ آیااین عده خواهان ارزانی و ثبات و آرامش در کشورند یا دلشان میخواهد هرج ومرج در کشور باشد و آنها سوء استفاده بکنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
0
2
سلام.خسته نباشید.نحوه محاسبه پول سال 1370 نسبت به امروز چطوری؟ آیا باید ضرب در تورم شود؟ و اگر در تورم ضرب شود با چه نرخ تورمی؟
'Administrator' ساده ترین راه این است که با استفاده از جدول بالایی که در گزارش آمده است، عدد شاخص را که در جدول نشان داده ایم مبنا قرار دهید به عنوان مثال عدد 100 شما در سال 1370معادل 2.95 است این عدد در سال 1390 معادل 100 و در سال 1391 معادل 130.54 است. برای سال 1391 این عدد 2.95 حالا معادل 130.54 شده است که با این نسبت وتناسب به این شکل می توان عدد 100 شما را به ارزش اسمی ریال امروز محاسبه کرد.
می گوییم 100 در سال 1370 معادل 2.95 بوده در سال 1391 که عدد 2.95 عدد 130.54 شده عدد 100 چند شده است
نتیجه : 100 ضربدر 130.54 تقسیم بر 2.95 مساوی است با 4425
یعنی عدد 100 شما در سال 1370 در سال 1391 معادل 44.25 برابر شده است.
حالا هر عددی که در ذهن شما در سال 1370 وجود دارد مثلا مهریه 10 میلیون تومانی در سال 1370 را ضربدر 44.25 برابر کنید که نتیجه می شود 442.5 میلیون تومان.

راه های دیگر

رقم مورد نظر خودتان مثلا عدد 100 را ضرب در نرخ تورم سال های بعد کنید فرض کنید برای سال 1371 نرخ تورم 24.4 درصد بوده و عدد شما دراین سال معادل 124.4 می شود برای سال 1372 عدد 100 اولیه شما که حالا 124.4 شده ضرب در نرخ تورم سال 1372 یعنی 22.9 درصد می شود و حاصل آن معادل 152.88 می شود.
هر گاه عدد را ضربدر نرخ تورم می کنید باید نرخ تورم را به اضافه یک کنید تا عدد پایه اولیه نیز با میزان رشد آن جمع شود
مثالا عدد 100 اولیه شما برای سال 1371 ضربدر 1.244 می شود و حاصل می شود 124.4 و عدد 124.4 برای سال 1372 ضربدر 1.229 می شود و حاصل می شود 152.88
برای سال 1373 ضربدر نرخ تورم 35.2 درصد می شود یعنی ضربدر 1.352 که حاصل می شود 206.7 می شود.
همین طور تا آخر برای هر سالی که می خواهید حساب کنید
اما بهترین راه حل همان استفاده از روش شاخص است
در جدول هر شاخصی که بخواهید وجود دارد.
یادتان باشد که عدد شاخص در سال 1390 معادل 100 بوده و در سال های قبل از آن به تدریج کاهش یافته است....
حال اگر عدد خاصی مورد نظر شماست که قادر به محاسبه آن نیستید اعلام کنید تا برای شما حساب کنیم و تقدیم کنیم....
بابک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
2
وضعیت کشور ما مثل خانواده پولداری میمونه که ...........
احمق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
0
3
همه چی ارومه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
0
3
نفرین بر .......
دورد بر ...........
'Administrator' با این روش نمی توان تورم را کاهش داد باید با اصلاح ساختار اقتصاد و تجربه از گذشته شرایط را بهتر کنیم و از گذشته درس بگیریم...
سردار ملی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
0
3
تورم یعنی بالا رفتن سطح عمومی قیمت ها
اقای مغلطه باز و سفسطه بازی که جواب همه رو میدی
توی ایران همه چیز سیاسیه
خرابی اقتصاد ما از خرابی سیاست ماست
بی خود همه چیز رو گردن مردم بدبخت ننداز
همش میگی مردم هجوم بردند فلان چیز رو خریدند فلان چیز گرون شدو.....از این حرفا
سایت مرکز امار که تعطیله
بانک مرکزی هم که مدام امار سازی میکنه
زمانی ما از کشورهای دیگه کارگر وارد میکردیم
اما حالا واسه خودمون هم کار نداریم
چی شده که تورم ایران 14بابر تورم جهانیه؟
اگه بخوام بگم هزار تا چز دیگه میتونم بگم
تحریم و چیزهای دیگه هم همه بی اثرند
هیچ کشوری زورش به ما نمرسه
فقط این رو میدونم که
"از ماست که بر ماست"
'Administrator' نکاتی که شما می فرمایید درست است و همه چیز بر همه چیز در دنیا موثر است
اما وقتی شما می خواهید مثلا طعم غذا را بررسی کنید بیشتر به گوشت و نمک توجه دارید یا سلیقه آشپز یا مارک اجاق گاز؟

این که سیاست اثرگذار است درست است این که مردم اثرگذارند هم درست است سرنوشت هر کشوری را ملت آن کشور می سازند هرچند فشار خارجی و جنگ و.... هم موثر است...
اما شما بفرمایید که کدام عامل در موضوعی مثل تورم مهمتر است اگر بخواهیم که دائم مشکل را گردن دیگران بیندازیم که نمی شود
هر کس به اندازه سهم خود و دولت و سیاست و مردم به سهم خود موثرند
مردم ما سال ها دلار ارزان 1000 تومانی مصرف کرده اند و حالا تحمل این شرایط سخت است اما واقعیت اقتصاد همین دلار 3 هزار تومانی است
این که در شرایط فراوانی قیمت نفت و دلار 1000 تومانی 16 میلیارد دلار خرج سفر خارجی کنیم اشتباه بوده هم اشتباه دولت و هم اشتباه ملت و مردم
هیچ کشوری نباید سرمایه خود را مفت صرف سفرخارجی و گشت وگذار در ترکیه و امارات و تایلند و... کند
نظیر چنین اشتباهاتی بسیار داریم و باید اشتباه خود را بپذیریم هم دولت و هم ملت
نباید از پذیرفتن مسوولیت فرار کنیم
شما درست می گویید اما موضوعات دیگری نیز اثرگذار است
نکته دیگر این است که ما اینجا حرف می زنیم تا چاره جویی کنیم تا راه را پیدا کنیم تا همفکر شویم و کشورمان را مثل آلمان و ژاپنی ها بسازیم مثل همان کره ای که کار گر بودند در ایران و حالا آقایی می کنند
پس از این که حرف می زنیم و نظر می دهیم باید استقبال کرد تا مسائل روشن شود و یاد بگیریم و یاد بدهیم
منتظر نظرات شما هستیم....
داويدويا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
0
2
متاسفم
موسي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
0
3
دليل تورم زياد ايان نسبت به سال هاي بيش چيست
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
بی عرضگی دولت و ...........
یک منتقد در حد خودم منصف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
0
2
به نظر من این امار درسته میدو نید چرا چون سال 89 یک مغازه تو شهر ما 50 میلیون بود و امروز 130 میلیونه و با محاسباتی که براساس امار بالا انجام دادم نشان داد تورم توی این چند سال درمجموع 243 درصده و این قیمت این مغازه همتقریبآ این قدر بالا رفته و مشکل مردم(فکر میکنند امار اشتباهاست) این که خوب امارو تحلیل نمی کنند البته من فکر می کنم تو اجناس دیگه تورم خیلی بیشتر از این هاست که امار نشون میده
'Administrator' اگر بخواهید یک کالای خاص را بررسی کنید باید شاخص آن کالا مثلا شاخص تورم مسکن یا تورم مواد غذایی را بررسی کنید
این آمارها تورم متوسط 350 نوع کالا را ارائه داده نه یک کالای خاص را ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
0
4
خدا لعنت کنه عامل این تورم رو و خدا لعنت کنه کسی که اون رو ایجاد کرد
هرچی تو بگی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
0
3
34 سال پیش باید فکر این جاها رو میکردن نسل مامان باباها و مادربزرگ و پدربزرگ ها...
حالا باز بگید ......... بد بوده.......
الله وکیلی بگید کدوم دوران بهتر بوده با در نظر داشتن بدی هاشون.......
غنی زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
0
1
بسم الله الرحمن الرحیم

الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
=>((خدايا من را به هدايت گويا کن که سخنم هدايتگر خلق تو باشد . تقواي در عمل و گفتار و روح و روان را به من الهام کن تا بدانم اقتضاي تقوا چيست و بدان متمايل گردم و بدان سو روم. انشالله!))
راستی چه شده ؟

چرا حرکت ها به سکون تبدیل شد؟

چه شده که رزق ها بی برکت شد؟

چه شده که تولید ملی کم رنگ شد ؟

چه شده که قدرت خرید ملت اب شد؟

چه شده که اعتماد ملت به پول ملی نابود شده؟

چه شده که در حق دارندگان سپرده قرض الحسنه ها اجحاف شد ؟

چه شده که زکات بر نقدین فراموش شد ؟
دیگر به چه زبانی بگوئیم؟
کاهش ارزش پول کشور = خلاف شرع = خلاف عقل.
پول یعنی => ( قدرت خرید مردم ) امانتی مردم نزد بانک مرکزی حکومت
و کاهش ارزش پول کشور = خلاف شرع = خیانت در امانت
_____________________________________________________________



پیامدهای بی توجهی
دولت به ارزش پول ملی
منظور از ارزش پول ملی، قدرت خرید پول هر کشور در بازار کالا و خدمات است. اینکه به ازای درآمد پولی چه میزان کالا و خدمات می‌توان خرید، منعکس‌کننده قدرت خرید پول است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق،منظور از ارزش پول ملی، قدرت خرید پول هر کشور در بازار کالا و خدمات است. اینکه به ازای درآمد پولی چه میزان کالا و خدمات می‌توان خرید، منعکس‌کننده قدرت خرید پول است. بنابراین طبیعی است که هرچه نرخ تورم بالا باشد با یک میزان درآمد ثابت به مقدار کمتری می‌توان از کالا و خدمات استفاده کرد. بنابراین هرچه نرخ تورم بالاتر رود ارزش پول نیز کاهش خواهد یافت.

هنوز پيامدهاي افت ناگهاني ارزش پول ملي در سال 91 و نصف شدن سرمايه مردم از يادها نرفته و سايه سنگين آن بر سيستم پولي كشور ديده مي‌شود. تداوم تمايل بخشی از مردم به عدم نگهداري ريال و تلاش براي تبديل فوري ريال به ساير ارزها يا كالاها، يكي از نمودهاي بارز بي‌اعتمادي است كه به واسطه عملكرد ضعيف دولت در حفظ ارزش پول ملي ديده مي‌شود.



در يك كلام مي‌توان گفت كه سوزاندن اعتماد عمومي نسبت به پول ملي نتيجه نصف شدن ارزش پول ملي است كه ريشه در تصميمات غلط و سوء مديريت دولت و سيستم بانكي كشور دارد. اما آيا واقعا كاهش شبانه ارزش پول ملي اجحاف به دارندگان ريال ايراني بود يا خير؟ این موضوعي است كه با كارشناسان در ميان گذاشتيم. در اين ميان پرسيده شد كه اعتماد سوزي ناشي از كاهش شبانه ارزش پول ملي و نصف شدن ارزش ريال چه آثاري دارد و چگونه مي‌توان اعتماد را به مردم برگرداند؟

در همین ارتباط عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه رها کردن تدریجی فنر تورم خیلی بهتر از رها کردن ناگهانی آن بوده و به کاهش ارزش پول ملی نیز منجر نمی‌شود،گفت:عدم لحاظ کردن فرمول تعدیل نرخ ارز در بودجه‌های سنواتی تأثیر به سزایی در کاهش ارز پول ملی کشور داشته است.

محمدعلي عبدالله‌زاده عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به ريشه‌هاي كاهش ارزش پول ملي در سال گذشته مي‌گويد: «اقتصاد برخلاف حوزه‌هاي ديگر از فرمول‌هاي جبري تشكيل شده است. يعني تصميم‌هاي سطحي، غيركارشناسي و سياسي در حوزه اقتصاد برخلاف حوزه‌هاي ديگر به سرعت خودش را نشان مي‌دهد. يعني اگر در حوزه اجتماعي ممكن است تصميمي اشتباه چندين سال طول بكشد تا خودش را نشان بدهد، در حوزه اقتصاد گاه طی چند روز و چند هفته نتيجه تصميمي خلق‌الساعه خودش را نشان مي‌دهد.»

تاثير نظر مديران دولتي

اما دليل اصلي كاهش ارزش پول ملي در سال گذشته چه بوده است؛ ناصر عاشوري قلعه، عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به ايراد اساسي دولتمردان مي‌گويد: «وقتي ما به‌جاي تمكين به نظرات كارشناسان و دلسوزان دچار خودرايي مي‌شويم و در حوزه تخصصي چون اقتصاد بر اساس نگاه شخصي كه اتفاقا در زمينه اقتصاد كارشناس هم نيست، عمل مي‌كنیم نتيجه اين مي‌شود كه ظرف مدت چند هفته ارزش دارايي مردم كشور نصف مي‌شود.»

به اعتقاد اين نماينده مجلس، زماني كه ارزش دلار آمريكا از حدود 1500 تومان ظرف مدت كوتاهي به بالاي 3000 تومان مي‌رسد، يعني دارايي يك ايراني در مقابل دارايي فردي در كشورهاي همسايه ظرف مدت كوتاهي نصف شده است و اين مسئله به هيچ‌وجه قابل گذشت نيست.

محمد خوش چهره نماینده سابق مجلس با توضیح اینکه یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که اکنون دچار آسیب شده موضوع پول ملی است، می گوید: کاهش ارزش پول ملی در یک سراشیبی قرار گرفته است که باید به این موضوع به عنوان یک اقدام آنی توجه شود،چرا که اگر این کاهش در یک شیب تند قرار گیرد صدمات ناشی بسیار سنگین خواهد بود.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی؛ باید نرخ کالاهای اساسی تثبیت و از افزایش آن جلوگیری شود تا فشار بیشتری بر مردم نیاید و تلاش شود تا نرخ این کالاها کاهش یابد، چرا که در طول فعالیت دولت های پس از جنگ همواره وابستگی به واردات بیشتر شده است.

وی همچنین تاکید کرد؛ لازم است نظام تصمیم گیری و آحاد مردم و فعالان اقتصادی بر افزایش ارزش پول ملی متمرکز شوند.

راه‌حل توجه به نظر كارشناسان است

اما كارشناسان اقتصادي و اقتصاددان‌ها در اين خصوص چه عقيده‌اي دارند. علي قنبري استاد دانشگاه تربيت مدرس در پاسخ به اين سوال كه دليل بي‌اعتمادي مردم به پول ملي چيست، مي‌گويد: «زماني كه از پول ملي سلب اعتماد مي‌شود كه تورم سنگيني در جامعه وجود داشته باشد؛ اتفاقي كه در حال حاضر در كشور ما پيش آمده است و كار از تورم گذشته و تبديل به اَبَر تورم شده است.»

اميد كريميان نماينده مريوان در مجلس هم معتقد است در سال گذشته به بحث پول ملي بي‌توجهي شد و نتيجه‌اش سقوط ريال بود.

او مي‌گويد: «سال گذشته و با كاهش ارزش پول ملي، ما به سرعت اثرات آن را در توليد ملي، صادرات و واردات ديديم. هر چند تحريم‌ها هم دست ما را بست، اما باز هم مي‌شد با تلاش صحيح مانع از كاهش قدرت خريد مردم شد.»

به گفته اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس، در دو سال پيش با هزار تومان چند واحد كالا مي‌شد خريداري كرد، اما الان با همان هزار تومان شايد يك واحد كالا بتوان تهيه كرد. اتفاقي كه نشان‌دهنده كاهش ارزش ريال است.كريميان راه‌حل عبور از اين مرحله را تنظيم صحيح تصميم‌هاي كلان اقتصادي مي‌داند و مي‌گويد: «بايد شكل تصميم‌هاي كلان كه در اختيار دولت است به شكل مناسبي تغيير كند. بخصوص در اين دولت كه بيشتر تصميم‌ها بدون برنامه‌ريزي اتخاذ مي‌شود.»

محمدعلي عبدالله‌زاده هم راه‌حل برون‌رفت از اين وضعيت را توجه بيشتر به نظر كارشناسان مي‌داند و مي‌گويد: «بايد با استفاده از نظرات كارشناسان به سمت تقويت توليد و در نتيجه كنترل تورم برويم تا در نهايت بتوانيم ارزش پول‌ملي‌مان را بالا ببريم.»

هویت دینی و آموزه های اخلاقی اسلام و تاثیر آن بر رفتارهای اقتصادی در کشور
چرا ما هویت دینیمان که ( امانتداری و وفای بعهد و صداقت و راستگویی ) را گم کرده ایم
و چطور شده که آموزه های اخلاقی فراموش کرده ایم
و متاسفانه بجای اخلاق اسلامی در در روابط اقتصادی (رانت و رشوه و ربا و خیانت در امانت و دروغ ) را در کشور رایج کرده ایم ؟
ایا اقتصاد ما اسلامیست ؟
راستی چرا با وجود درامد و سرمایه کلان ملی
مرتب وضعیت اقتصادی مردم بدتر شده و فقر و بیکاری افزایش می یابد؟
ایا می دانید که سر جمع درآمدهای دولتهای نهم و دهم از محل صادرات نفتی، مالیات، اوراق مشارکت و خصوصی سازی رقمی معادل 863.5 میلیارد دلار بوده است؟

الناس علی دین ملوکهم
مردم بر دين ملوك خويشند و مردم به اميرانشان شبيه‌تر هستند تا به پدرانشان.

"صداقت" گمشده جامعه
چراصداقت در جامعه امروزی ما تبدیل به کیمیا شده و جای خود را به رذیلت بزرگی به نام دروغ و پنهانکاری داده است؟
ریشه مشگلات اقتصادی کشور در کجاست ؟
نوسان و کاهش ارزش پول کشور اسلامیمان است و این “خلاف علم اقتصاد و هم خلاف دین” است
راستی چرا که در کشور اسلامیمان برای حفظ قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول در سیستم بانکی به سپرده گذاران سود صوری می دهیم !


www.Reba.ir
فرهاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
2
سال 91 که همه چیز حداقل 3 برابر شد یعنی تورم300% نه 30%
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
0
2
نرخ تورم در ایران عقلایی نمی باشد ما مردم بدبخت ایران از خداوند بلند مرتبه تقاضای کمک داریم
Ghanizadeh
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
0
2
(( ربا ، رانت و رشوه ))


,کاهش ارزش پول ملی, => ریشه ایجاد رانت در جامعه

بعضی دوستان از من می پرسند:- ,رانت, و رانت خواری چیست؟

- رانت بدتر است و یا ربا؟

- چرا کاهش ارزش پول ملی در کشور ادامه داشته و دارد؟

- چه کسانی از کاهش ارزش پول ملی سود می برند ؟

راستی وام ها وتسهیلات بانکی پرداخت شده طی دروان انقلاب چطور و کجا در کشور مصرف شده است؟

,شفاف نبودن عقود بانکی, و عدم تعریف و تفهیم مزایای “عقد و عقود” ،ضعف نظارت در معاملات کشور ؛ عامل گسترش ربا و فساد در سیستم بانکی می باشد.

money_funnel

,کاهش ارزش پول رایج, = در راستای نابودی مملکت و نظام اسلامیست!

کاهش ارزش پول رایج = خلاف علم اقتصاد = خلاف عقل و دین می باشد.

جان مینارد کینز یکی از اقتصاد دانان قرن بیستم در این باره چنین می گوید:برای واژگون کردن اساس یک مملکت هیچ وسیله ای ظریف تر و مطمئن تر از کاهش ارزش پول رایج نیست.تنزل ارزش پول رایج،تمام نیروهای پنهان اقتصادی را در راستای نابودی به کار می گیرد واین عمل را به گونه ای انجام می دهد که حتی یک نفر از میلیون ها نفر نیز متوجه آن نمی شوند..

حضرت امیر المومنین علی (ع) فرمود:

حقی که زمان بر آن گذشته است باطل نمی‌شود، حق و حقوق و عدالت مشمول عبور زمان نمی‌شود، اگر این اموالی را که از بیت‌المال برداشتید و رفتید و با آن ازدواج کردید و یا مهریه همسرتان کردید همان را از شما پس می‌گیرم، و اگر هم در نقاط مختلف سرمایه‌گذاری کردید همه را از شما پس خواهم گرفت چرا که اینها مال شما نیست، اینها مال خداست و متعلق به فقرا و محرومان است، هرکدامتان هم بگویید که عدالت سخت است، حضرت فرمودند اتفاقاً آسان است، در اجرای عدالت گشایش، سعه و راحتی است برای همه، اتفاقاً اگر عدالت اجرا شود همه راحت زندگی می‌کنند، اگر کسانی فشار عدالت را سخت می‌دانند بدانند که فشار بی‌عدالتی سختی بیشتری دارد.

در سالهای اخیر، سوء استفاده مالی از قدرت و تصمیم گیری در جهت اهداف شخصی و محافل گروهی، نظر بسیاری از دلسوزان و اندیش ورزان را به خود معطوف کرده است.

فقر زاییده فساد است و فساد نیز زاییده تبعیض. تبعیض نیز به معنای امتیاز نارواست و مصداق بارز تبعیض در ادبیات اقتصادی، رانت خواری و کسب ثروتهای بادآورده در سایه این پدیده است.

این نوشتار در پی آن است که با کالبد شکافی پدیده رانت، اطلاع رسانی اولیه را در اختیار قرار دهد. باشد که با شناخت بیشتر این معضل، راهکارهای عملی در پاکسازی جامعه از این آسیب جدی فراهم آید.

مفهوم شناسی رانت و رانت جویی

رانت در لغت به معنای کرایه و اجاره گرفتن چیزی است. به طور خلاصه می توان گفت رانت عبارت است از درآمدی خارج از عرصه فعالیتهای مولد اقتصادی که به لحاظ مفهومی، امکان سرایت به حوزه های دیگر را نیز دارد. رانت در ساده ترین معنا، سوء استفاده از فرصت ها و امکانات جامعه است. رانت به ثروت بادآورده و به هر پرداختی گفته می شود که بیشتر از ارزش واقعی محصول یا خدمت باشد. و رانت جویی عبارت است از جست و جو برای دست یافتن به این درآمد مازاد.

زمینه های بروز رانت و چگونگی پیدایش رانت خواران رانت خواران افراد حقیقی یا حقوقی ای هستند که بدون انجام کار مفید و حتی گاه با انجام کارهای مضر برای اقتصاد کشور، در ازای پرداخت رشوه یا با پارتی بازی به امتیازنامه های انحصاری مانند دریافت مجوز موردی برای سهمیه های وارداتی، صدور کالا، توزیع، خرید و فروش موافقت اصولی واحدهای صنعتی تجاری، اختصاصی سازی منابع و صنایع دولتی، فروش اطلاعات مالی، تخصیص ارز ارزان قیمت و اعتبارات بانکی و زمین، قاچاق کالا، قانون شکنی و هرگونه امتیازات دولتی خارج از برگزاری مناقصه و… دست می یابند.این عمل باعث نهادینه شدن فساد مالی، حذف وجدان کاری، گسترش قاچاق کالاهای مستعد رانت، تضعیف تولید ملی، تبعیض ناروا، و تحمیل هزینه های سرسام آور بر دوش ,طبقه ضعیف ,خواهد شد.

در میان رانت خواران افراد محدودی هستند که با توسل به ابزارهایی که دیگران بدان دسترسی ندارند مانند دسترسی به قدرت سیاسی، وابستگی به افراد صاحب نفوذ، دسترسی به مجوزهای خاص و منابع مالی کلان بانکها، در اختیار داشتن برخی اطلاعات، استفاده از تسهیلات بخش دولتی به نفع افراد حقیقی و شرکتهای خصوصی و…، برای کسب منافع گسترده تلاش می کنند و تمام توان خود را برای حفظ و گسترش ثروتهای آنچنانی به کار می بندند. این عمل نوعی اشرافیت اقتصادی ایجاد می کند که پیامد آن ناهمگونی اقتصادی و بی کاری در سطح وسیع است و موجب از بین رفتن عدالت در عرصه تولید و انباشت سرمایه در دست گروهی خاص خواهد شد.

زیانها و آثار مخرب رانت خواری رانت خواری آثار مخرب اقتصادی و تبعیضهای ناروا در پی دارد و موجب اتلاف وقت و بدبینی می شود. بین مردم فاصله می اندازد و مشکلات و تنشهای سیاسی را تشدید می کند. یکی از عوامل رکود اقتصادی وجود این رانت هاست که انگیزه کارآفرینی، تولید واقعی و ارج گذاشتن به خلاقیت در جامعه را از بین می برد و حتی افراد با استعداد نیز برای این که از این قافله عقب نمانند، استعدادهایشان را به جای کمک به تولید در جهت کسب رانت قرار می دهند. در نتیجه با گذشت زمان، رانت به نوعی فرهنگ تبدیل می شود.

مهم ترین زیانهای رانت خواری :

۱-سرگرم شدن نیروی انسانی به کسب رانت و بازماندن از کار مولد: ۲- ناامیدی و پایین آمدن انگیزه تولید؛ ۳- افزایش رشد بی کاری؛۴- گسترش دلالی؛۵-توقف رشد تکنولوژی درجامعه؛۶- کاهش بهره وری؛۷- افزایش تورم؛۸- حذف وجدان کاری؛۹- تضاد طبقاتی و دو قطبی شدن جامعه؛۱۰- فساد گسترده مالی:۱۱- اعادلانه شدن سیستم توزیع، و تأمین منافع گروهی خاص؛۱۲- فرار سرمایه به خارج؛۱۳- مصرف زیاد؛۱۴- ناامنی در بخش تولید؛۱۵- رشد فعالیتهای ناسالم و گرایش سرمایه ها به بخشهای خدماتی و واسطه گرایانه است.۱۶- باید دانست که مبارزه با فساد سیاسی و اداری و اقتصادی و به طور کلی مبارزه با رانت خواری به قاطعیت، بدون ملاحظه کاری سیاسی نیاز دارد.

همه مسولین عزیز کشور از مبارزه با این معضل حرف می زنند ولی چرا هر روز بیشتر می شود ؟

تقویت قانون گرایی و مهم تر از آن تقویت نظام کنترل و اقتدار قضایی، در خشکاندن ریشه ها بسیار ضروری است. در غیر این صورت، رانت اقتصادی باعث تضعیف انگیزه تولید و کاهش درآمدها خواهد شد و با اشتغال افراد با استعداد به کسب رانت اقتصادی، پیشرفت و رشد تکنولوژی آسیب می بیند و بهره وری کاهش می یابد.

اگر در جامعه ای، حجم رانت زیاد شود سیستم اقتصادی دچار فروپاشی می شود. به عبارت دیگر رانت باعث می شود که ذهنهای خلّاق جامعه به دنبال سرمایه گذاریهای عادی و تولید نروند؛ در نتیجه، بی کاری زیاد می شود و سیستم توزیع درآمد نیز ناعادلانه می گردد. بدین معنا که برخی، درآمدهای هنگفتی که ناشی از کار نیست، به دست می آورند و این بی عدالتی و فساد، تمام سیستمها را در سطح جامعه در هم می ریزد و افراد را ناراضی می سازد.

این بحرانهای اقتصادی یعنی بحران سرمایه گذاری تولید و بی عدالتی در توزیع درآمد به تدریج به حوزه های اجتماعی کشیده می شود و کم کم تبدیل به بحرانهای اجتماعی خواهد شد.

فساد سیاسی و اقتصادی کلان در بالاترین سطوح دستگاه سیاسی رخ می دهد و منظور از این نوع فساد، معامله با افراد بلندپایه ای است که از سمت خود برای به دست آوردن رشوه های کلان از شرکتهای ملی و بین المللی یا داوطلبان اجرای پروژه ها و انعقاد قراردادها استفاده می کنند یا مبالغ هنگفتی از خزانه عمومی به نفع خود، اختلاس کرده و به حساب بانکی خویش واریز می کنند. به تدریج فساد اداری در دستگاه دولتی در انتهای طیف اجرایی سیاست اتفاق می افتد که به آن فساد مالی سطح پایین می گویند و این موارد هر روزه در مراکز مختلف مانند بیمارستانها، ادارات، گمرکها، پلیس، مدارس و… رخ می دهد و ادارات آفت زده، توان ایفای نقش و مسئولیت خود را از دست می دهند و نمی توانند جوابگوی مراجعه کنندگان و جلب رضایت آنان باشند و به تدریج چالش جدی بین آحاد جامعه و دولت مردان به وجود می آید.

اقسام مفاسد اقتصادی

۱- فساد در خریدهای دولتی: مأموران خرید دستگاههای دولتی موظف هستند کالاهای مورد نیاز را از داخل یا خارج با پول ملی یا ارز خریداری کنند، در این مواقع امکان فساد به وسیله تبانی بین مأموران خرید یا مسئولان بالاتر آنها با فروشندگان وجود دارد.

۲- قرارداد با پیمانکاران داخلی یا خارجی: حکومتها به ویژه در کشورهایی که دولت در آنها سرمایه گذاری عمرانی را خود بر عهده دارد با پیمانکاران بخش خصوصی قراردادهای مقاطعه کاری منعقد می کنند که در این مواقع نیز احتمال رانت خواری وجود دارد.

۳- فساد در فروش املاک حکومتی: بر اساس قانون، فروش اموال و املاک حکومتی باید از طریق مزایده صورت پذیرد. متقاضیان خرید اموال می توانند از طریق تبانی و همکاری مسئولان فروش، قیمت معامله را تا سرحد امکان کاهش دهند. چنانچه قیمتها از پیش تعیین شده باشد، افرادی که واجد شرایط نیستند، می توانند از طریق رشوه دادن موفق به خرید شوند.

۴- فساد در صدور مجوزهای بازرگانی: برای انجام بسیاری از فعالیتهای اقتصادی، کسب مجوز از حکومت الزامی است. اختیارات دستگاه های دولتی برای صدور مجوزهای گوناگون و تقاضای زیاد بخش خصوصی برای کسب مجوزها، زمینه را برای فساد اقتصادی آماده می کند.

۵- فساد در صدور احکام قضایی: در صورت وجود فساد در دستگاه قضایی با خاطیان برخورد قانونی صورت نمی گیرد و بسیاری از مفسدان اقتصادی با ترفندها و شگردهای ویژه و حتّی با دادن رشوه از مجازاتهای قانونی فرار می کنند و در نتیجه دیگران نیز جرأت لازم را برای ورود به این فعالیتهای فسادبرانگیز پیدا می کنند.

۶- فساد در تصمیم سازی و تصمیم گیری: این نوع فساد ریشه در فسادهای دیگر دارد. به عنوان نمونه، می توان به فضاسازی گسترده در انحراف موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی، تبلیغات فزاینده علیه تولیدات ملی و توجیه تراشی واردات خودرو از خارج اشاره کرد.

“بزرگترین علت عدم برقراری عدالت اجتماعی در کشور (( ربا ، رانت و رشوه )) است “.
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
1
4
من حرفی ندارم همه ره گفتین...
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
1
0
این تاریخ و اسنادها خیلی چیزها رو به ما میگن توجه کنید به آمار هر وقت کشور با جنگ مواجه شده و یا با انقلاب و تغییرات آمار تورم هم نرخ نجومی را سیر کرده در سال 1320 و حمله متفقین به کشور تورم بالا رفته و بعد از اینکه نیروهای متفقین از کشور بیرون رفته اند دوباره تورم کاهش یافته در اواخر دهه پنجاه نرخ تورم به پاینترین حد خودش میرسه و حتی در سالهای 25 تا 29 تورم منفی رو هم شاهد بودیم و تا قبل از انقلاب تورم سیری بسیار ثابت را داشته و بسیار هم پایدار بوده هر روز که به پدیده انقلاب 57 نزدیکتر میشویم تورم بالا میرود و تا به امروز که تورم دائم بالا رفته و هیچ وقت ما در تورم متوقف نشده ایم و یا هیچ وقت شاهد تورم منفی نبودیم دیگر چه میتوان بگویم من نسل سوخته ام ...........
مبینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
0
0
سلام
من به سایت مرکزی سرزدم اما موفق نشدم اطلاعات تورم روزانه هفتگی یا حداقل 2هفتگی را استخراج کنم. می شه راهنماییم کنید.
'Administrator' به ایمیل شما پیام ارسال کردیم
خخخخخخخخخ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
1
0
دعوانکنید بابا
نسیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
1
0
ممنون که هر ماه نرخ های جدید و آخرین نرخ تورم را اعلام می کنید و در این خبر می گذارید و از آخرین نرخ ها ما را با خبر می کنید من برای محاسبه نرخ تورم در 78سال گذشته به این سایت وخبر شما سر می زنم و اطلاعات کاملی به من می دهد و لازم نیست به جای دیگری مراجعه کنم
شما هم نرخ ها را اعلام می کنید و هم عدد شاخص را برای محاسبه گذاشته اید که کار دانشجویان را راه می اندازد.
ممنون
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
0
0
این اعداد وارقام اعلام شده کذب است ودرحد شاعر نرخ تورم در ایران قابل کنترل به خاطر نفوذ سرمایه داران بردولت قابل اجرا نیست وتورم ساعتی وروزانه است و اقعیت تورم حدود 90درصد است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
0
0
تا زمانیکه اقتصاد رقابتی و ازاد نباشه و تاوقتی جلوی ویژه خواری ورانت گرفته نشه وتا زمانی که 23هزار میلیارد پول بانکها دست 173نفره هیچچوقت اقتصاد درست نمیشه .وقتی دولت از تولید حمایت نمیکنه چطور میشه تولید کرد کافیه شما فقط یک دهنه مغازه داشته باشی تا متوجه بشی با انبوهی از مشکلات روبرویی پس وای به وقتی که کارگاه یا کارخانه داشته باشی وقتی هم که مدیریت کارامدی در بخش اقتصاد یعنی صادرات وواردات نیست هیچ تغیری حاصل نمیشود من فقط این سوال را دارم که پول نفت این هشت سال اخیرکدام گره اقتصادیکشورو باز کرد یا اینکه گره ای به ان افزود .چرا برای سلامت اقتصادی دارمد های مالیاتی منصفانه اخذ نمیشودند مثلا کسی با چند صد میلیون دزرامد هیج مالیاتی چرداخت نمیکند ولی یک مغازه دار معمولی دفعتا با ده برابر شدن مالیت روبرو میشود .ایا به نطر شما عدم اجرا و تصمیم درست از سوی دولت بستر ساز تورم نیست .وقتی مالیات و چند برابراز خرده فروش میگیریم وقتی پول برقو دفعتا تصاعدی حساب میکنیم ان شخص باید از مشتریانش گرفته وپرداخت کند که با یه حساب سر انگشتی مشخص میشودسیاستهای دولت تنها عامل تورم است نه حجوم مردم برای خرید ارز وطلا چرا که مردم وقتی اعتمادی به فزدای خود ندارند این کارها را میکنند مطمینا اگر بدانند که قدرت خرید سرمایشان دقیقا دو سال بعد هم همان است هرگز خودرا درگیر ارز وطلا نمیکنند .وقتی یک شبه خودرویی که چهار برابر ارزش واقعیش فروخته میشود دفعتا سه برابر میشود مطمینا عاملش خرید سکه وارز توسط مردم نیست چون قطعادهمه میدانند که خودرو انحصارا در دست گروهی خاص با نظارت دولت است پس اصلی ترین مولد تورم خود دولت است نه اشخاصی که اندکی پس انداز خودرا دو سه سکه میخرند بغیر ازاین ایا به نظر شما اقتصادی که با هجوم عده ای برای خرید ارز و طلا دچار تلاتم میشود اقتصد است یا کارزاری در جهت منافع افرادی خاص که انحصارا بخشهای مختلف انرا در سلطه دارند چه واردات چه صادرات .
وقتی بری صد هزار تومان وام ماهها باید ضامن ببری بیاری چگونه میشود که بعضیها وامهای چند صد میلیاردی گرفته و حتی قصد پس دادن اصلش را هم ندارند چه رسد به سود.شما انسات تحصیل کرده ای هستید و دانش این کار را هم دارید ولی ایا فکر میکنید مردم خودرا اصلاح کنند واز همین فردا هجوم برای خرید نبرند ایران کره جنوبی خواهد شد وبازارهای جهانی خودرو را خواهد گرفت.ایا تا بحال فکر کرده اید این روحیه تهاجمی را چه کسی در مردم ایجاد کرده.در هر کجای دنیا وقتی کالایی گران میشود مردم متحدا انرا نمیخرند ولی اینجا که کالایی گران میشود تازه مردم صف هم میبندند تا انرا تهیه کنند .هنوز مرحله ذوم هدفمندی اجرا نشده همه قیمتها جهش میکنند میدانید چرا به نظر شما این اخلاق مردم است یا اینکه میدانند و بهشان ثابت شده که اتفاق بعدی قطعا صد درجه بدتر هست وگرنه هیچ انسانی با عقل سلیم بلافاصله پس از رشد قیمت چیزی اقدام به خرید نمیکند مگر اینکه صدها بار امتحان کرده ومطمین باشد
'Administrator' نکاتی که اشاره کردید درست است اما ریشه آن سوء مدیریت هایی که در تاریخ ما و حداقل 50 سال اخیر بوده و حالا دولت نمی تواند قیمت ها را بالا نبرد چون وقتی جمعیت و تقاضا و مصرف زیاد می شود راهی برای ایجاد تعادل از طریق رشد مخارج و قیمت و درآمد نیست.
در نتیجه در کنار بهبود فرهنگ مصرفی و فرهنگ بهره وری و کار و تلاش مردم, باید سیاست های دولت بهتر شود و مصرف کنترل شود تولید بیشتر شود. قیمت گذاری ها اصلاح شود
نمی توان در رویا زندگی کرد و انتظار داشت که بدون کار و تلاش و بهبود مدیریت دولت و مردم و خانوارها همه چیز خوب شود نیاز به عزم و اتحاد و فهم و درک مسائل جدی و عمیق داریم همان راهی که کره جنوبی و ژاپن و چین رفته اند. ما نیز با این منابع که بی نظیر در دنیا است می توانیم فقط بایدبخواهیم و به تدریج اصلاح کنیم
چاره ای جز تلاش و کار وفرهنگ سازی نداریم یک شبه و با یک دولت چیزی درست نمی شود...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
1
0
دوستان!هموطنان!
چرا اینقدر منفی بافی میکنین؟؟؟
اگه وضعیت بدتر این بود چیکار میکردیم؟؟؟
پس شکر کنیم...
اسفند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
0
0
آره شكرش كه بدتر نشده !البته بدتر هم ميشه بازميگم شكرش كه بدتر نشده!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
0
0
ببخشید جدول اول صفحه را میتونید منبعش را دقیق ذکرکنید؟شاخص ها هست ولی درصد نرخ تورم خیر.پیدا نمیشه تو سایت بانک مرکزی.
'Administrator' در جدول اولی ابتدا سال بعد شاخص و بعد نرخ تورم است هر سه موردهست همان جا نرخ تورم هست و لازم نیست به جایی مراجعه کنید ستون سوم به درصد است نرخ تورم است
اینها از بانک مرکزی گرفته شده است. بخش آمارهاو داده ها

شما نرخ تورم قبل و بعد از انقلاب را می توانید در جدول های بعدی نیز ببینید همه سال ها را داریم
جدول اولی شاخص ها به اضافه نرخ تورم است
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
0
0
یعنی ظرف یک ماه از فروردین 93 تا اردیبهشت 2 درصد از نرخ تورم دوازده ماهه کم شد؟ یعنی در ماه های اینده به زیر 30 درصد می رسد؟
'Administrator' نرخ تورم میانگین وزنی دوازده ماه افزایش قیمت ها است و نرخ نقطه به نقطه این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل است وقتی تورم رو به افزایش است شاخص به تدریج بالا می رود و وقتی تورم در حال کاهش باشد به تدریج کاهش می یابد.
براین اساس می توان این گونه در نظر گرفت که نقطه به نقطه و این ماه به ماه قبل بهتر می تواند وضعیت قیمت ها را برای حال حاضر مشخص کند.
اما چون بسیاری از هزینه های زندگی مربوط به کل سال است و عید و مدرسه و خرید پوشاک و تعمیرات سالیانه و خریدهای سالیانه نیز در سبد خانوار است در نتیجه بهتر است که تورم دوازده ماهه به عنوان شاخصی برای فشار قیمت ها بر خانوار و مردم مورد توجه باشد.
در نتیجه در ماه های ِآینده باید شاهد کاهش نرخ تورم به زیر 28 درصد و 25 درصد باشیم و احتمالا با رکود فعلی و کاهش تزریق پول به بازار تا آخر سال شاید به 20 درصد هم برسد و این نقطه به نقطه 16 درصدی یعنی این که اگر همینطور پیش برویم به 15 درصد نیز خواهد رسید. مثل دوره اصلاحات که تورم 15 درصد بود....
zahra
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
0
0
سلام خسته نباشید یه سوال داشتم
من سال 76 باید پولی رو از یه شخصی میگرفتم اما تا به امسال نگرفتم میخواستم اگه ممکنه نحوه محاسبه اون پول با نرخ تورم امسال رو برام ایمیل کنید ممنون میشم
مثلا اگه 500000 هزار تومان باید میگرفتم امسال چقدر باید بگیرم؟
'Administrator' ایمیل شد
سلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
0
0
سلام بر شما اگر ممکنه مفهوم عدد شاخص و همچنین نحوه محاسبه آنرا توضیح بفرمایید. وقتی می گویند مثلا بر مبنای شاخص سال 90 یعنی چه؟ممنون
'Administrator' وقتی عددها بزرگ می شوند و خیلی بزرگ می شوند دیگر امکان مقایسه از دست شما خارج می شود مثلا 70 درصد زمین های یک روستا در سال 1265 معادل 12 تومان بوده است و هر تومان در سال 1304 معادل 7 گرم طلای ناب بوده است...
اما امروز ارزش طلا معادل یک میلیون است
در نتیجه شما نمی توانید قیمت یک کالا در 100 سال یا 90 یا 80و.... یا حتی 10 سال پیش را با امروز به دلیل وجود تورم و کاهش دائمی ارزش پول مقایسه کنید اگر کسی بگوید گوشت در اول انقلاب کیلویی 3 تومان بوده و امروز 30 هزار تومان شما چگونه می خواهید مقایسه کنید؟!
در نتیجه سال پایه یعنی سال مقایسه را هر 10 سال عوض می کنند والان سال پایه 1390 معادل 100 است تا امکان مقایسه وجود داشته باشد.
الان در تیرماه این عدد شده 197 یعنی قیمت ها نسبت به مهرماه سال 90 به میزان 97 درصد رشد کرده است. به عنوان قیمت جنسی که در سال 90 حدود 50 هزار تومان بوده امروز حدود 100 هزار تومان است....
هر عددی که مورد نظر شماست در امروز یا در 80 سال گذشته، براساس عدد شاخص آن سال و امروز نسبت و تناسب ببندید و جداول رانگاه کنید و ضرب و تقسیم کنید تا عدد برای سال مورد نظر شما به دست آید
بقیه مطالب را از روی مقاله بخوانید تا بهتر متوجه بشوید....
محمد حسین رحیمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
1
0
سلام
خسته نباشید
اگه ممکن لطف کنید بگید 60000 تومان سال 1361 طبق تورم الان چقدر میشه؟
ممنون میشم جوابمو هرچه سریعتر بدید
'Administrator' عددشاخص سال 61 معادل 69 صدم یا 0/69 بوده است و امروز 197 است پس نسبت و تناسب می گیریم می شود 17 میلیون و 130 هزار تومان
فلاکت
|
UNITED STATES
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
0
0
با سلام خدمت ملت همیشه در صحنه عزیزان تا حالا متوجه نشدید علتش چیه که ما ایرانی ها به این فلاکت افتادیم و همه مشکل داریم عزیزان من این دولت بهترین دولت هستش و مطمعنم عقلانی ترین کار ها رو انجام داده که هیچ دولتی تو تاریخ انجام نداده و از هیچ تلاشی دریغ نکرده برای بقای خودش و دوام خودش...........
................... یعنی اگر تمام کوه های ایران از طلای ناب بشن باز هم وضع زندگی من و تو همین هستش ........
نام:
ایمیل:
* نظر: